SK SELABAK 36000 TELUK INTAN, PERAK
1.0 PENDAHULUAN
Kecemerlangan dalam kerjaya dan dunia materialistik
sering menjadi idaman dan perhatian semua orang dewasa ini. Namun
demikian dalam mengejar kecemerlangan, ramai yang sering kali terlupa bahawa
aspek asas dalam kemahiran membaca dan menulis tidak diberi perhatian baik para
pendidik mahu pun ibu bapa. Justeru, wujud sedikit kepincangan dalam
menjayakan setiap program yang berpaksikan pelajar, guru dan ibu
bapa. Oleh yang demikian, KIOSK LINUS ini dirancang dan dilaksanakan
untuk membantu meningkatkan pengetahuan
dan kefahaman para guru, ibu bapa khasnya dan murid-murid amnya mengenai konsep
perjalanan program Linus di sekolah dan mendedahkan kepentingan program LINUS
yang menjadi agenda NKRA negara kepada masyarakat khasnya selain mengetahui
perjalanan pentadbiran program tersebut di sekolah.
2.0 APA ITU PROGRAM LINUS?
LINUS
ialah akronim bagi “Literacy and Numeracy Screening”.
LINUS merupakan program
intervensi yang dirangka untuk membolehkan murid memperoleh asas literasi
(bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris) dan asas numerasi (Matematik) semasa di
sekolah rendah. LINUS disasarkan kepada murid yang belum menguasai kemahiran
membaca, menulis dan mengira. Pelaksanaan program LINUS 2.0 ini merupakan
sebahagian daripada NKRA Kementerian Pelajaran Malaysia yang disasarkan
menjelang tahun 2012. Sehubungan itu, di era tranformasi kini kecemerlangan
dalam bidang pendidikan menjadi titik tolak kepada masa depan yang lebih terjamin.
3.0 MATLAMAT PROGRAM LINUS
Tujuan
program ini dijalankan adalah untuk membantu murid menguasai kemahiran membaca
dan mengira dan dapat meningkatkan kecemerlangan dalam ujian saringan
seterusnya serta memupuk tabiat membaca. Program ini juga diharapkan
dapat mensifarkan murid linus tegar dan meningkatkan penguasaan murid bagi
setiap konstruk.
Program ini juga dijalankan bagi membantu meningkatkan
pencapaian murid dalam kemahiran membaca dan
mengira. Selain itu, program ini dapat memberi tumpuan yang maksima
kepada murid yang lemah kerana ianya dijalankan dalam kumpulan kecil.
4.0 OBJEKTIF PROGRAM
LINUS
Inggeris
dan Matematik.
4.0.1 OBJEKTIF SUB-NKRA LITERASI DAN NUMERASI
NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti
dan
berkemampuan . Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012
*Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid
bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah
pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai
pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum
khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak
berkeperluan khas
Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/kurikulum/di sekolah biasa, tidak dapat mencapai sesuatu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya pengamatan yang lemah atau rendah.
Ciri-ciri murid Linus
berkemampuan . Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012
*Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid
bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah
pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai
pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum
khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak
berkeperluan khas
Kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/kurikulum/di sekolah biasa, tidak dapat mencapai sesuatu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya pengamatan yang lemah atau rendah.
Ciri-ciri murid Linus
5.0 SIAPAKAH MURID LINUS?
·
pencapaian
pelajaran/akademik berbeza
·
pendiam
·
tidak
aktif
·
banyak
cakap
·
sukar
menerima arahan
·
tidak
dapat berkomunikasi seperti murid biasa
·
menyebut
huruf yang tidak tepat/bertukartukar
·
meninggalkan
huruf/suku kata/perkataan semasa
·
membaca/menulis
·
tulisan
terlalu buruk
·
kekerapan
kesalahan dalam ejaan/tanda bacaan
·
huruf
terbalik
6.0 PELAKSANAAN PROGRAM LINUS
Pelajar yang gagal dalam ujian
saringan ini akan ditempatkan dalam kelas khas dan diberi
bimbingan oleh guru - guru linusselama 3 bulan.. Mereka diuji
sekali lagi pada bulan Mac yang lalau dalam ujian saringan
pertama. Jika mereka masih gagal mereka kekal
dalam kelas khas yang disediakan untuk meneruskan program yang telah
dirancang. Untuk mempastikan program ini berjalan lancar , beberapa perkara
perlu dilaksanakan iaitu :
1. Menyediakan kelas yang kondusif dan ceria
2. Memastikan guru linus memiliki buku modul linus yang
dibekalkan oleh kementerian
3. Memastikan guru linus mencukupi dan terlatih
4. Memastikan bahan bantuan mengajar mencukupi
5. Memastikan pelajar memiliki buku modul linus yang
ditetapkan oleh kementerian
6. Sentiasa berhubung dengan JU Linus Daerah untuk
berkongsi pegetahuan dan pengalaman
7. Mengenalpasti profil pelajar secara mendalam dan
menyediakan fail frofil mereka
7.0 ORGANISASI / JAWATANKUASA LINUS SEKOLAH
PENGERUSI:
GURU BESAR
(EN: AZNI B. DAUD)
TIMBALAN PENGERUSI 1 :
PENOLONG KANAN
PENTADBIRAN
( PN NOR LAILY BT
ALIAS)
TIMBALAN PENGERUSI 2 :
PENOLONG KANAN HEM
(PN HJH. ROFIJAH BT
LI)
PENYELARAS (LITERASI BM) :
PN RAHIMAH BT SENTAT
(NUMERASI) :
PN PATMAWATI BT H.A.
KADIR
( LITERASI BI) :
PN SAADIAH BT AHMAD
AJK LINUS :
GURU BM TAHUN 1-3
PN NOOR AINON BINTI
MOHD AZHAR
EN ABDUL RASHID B
JAILANI
GURU BI TAHUN 1-3
PN ZAINAB BINTI
KAMARUDDIN
PN NORAINI BINTI
ZAINI
CIK NUR SYAHIRAH BT
NUR KHUZAIZI
GURU MATE TAHUN 1-3
PN ROHAYU BINTI
SHABIDIN
PN ROHAIZA BINTI
AHMAD
GURU PEMULIHAN KHAS:
EN YUSRI BIN ABDULLAH
GURU PRA SEKOLAH:
PN NORAZIAYAH BINTI
YAAKUB
PN JAMA’YAH BINTI
SALLEH
PANITIA BAHASA MELAYU
PN ZUNARITA
88.0 PENUTUP DAN RUMUSAN
Diharapkan
dengan kerjasama dan sokongan yang padu dalam kalangan semua jawatankuasa yang
terlibat ini dapat mencapai objektif yang dicitakan.
Dengan
adanya KIOSK LINUS ini diharapkan agar semua pihak dapat memahami perjalanan
program LINUS ini di peringkat sekolah dan memberikan sokongan bagi mencapai
sasaran yang diharapkan.
Terima kasih kerana Fasilinus PPD Hilir Perak sudi menjengah keKiosk inus Sk Selabak ini.
Kami posing kt situ?..Hihihii..
Terima kasih kerana Fasilinus PPD Hilir Perak sudi menjengah keKiosk inus Sk Selabak ini.
Kami posing kt situ?..Hihihii..
No comments:
Post a Comment