Sunday, March 10, 2024

SURABAYA AKU DATANG LAGI #2

 



Salah satu pengalaman menarik kunjungan ke Surabaya seterusnya ialah pergi ke tempat pelancongan yang dikenali sebagai Air Terjun Puteri Menglirip.Perjalanan dari bandar Tuban ke air terjun itu lmemakan masa ebih kurang 45 minit menggunakan kenderaan sendirti. Menariknya kami dibawa menaiki keneraan seakan pacuan empat roda atau truk pendek atau lori kecil. Oleh kerana bilangan kami seramai 8 orang, maka kami berlima duduk dibelakang truk sahaja. adalah perkara dan pemandangan biasa di sini kenderaan bebas membawa apa sahaja. Namun  lebih manis lagi, pengalaman itu apabila semasa dalam perjalanan, kami menempuh hujan dan membuatkan truk berhenti seketika untuk memasang kanvas sebagai bumbung utk elak kebasahan.

 Kawasan air terjun itu kecil sahaja dimana ia merupakan aliran sungai kecil yang dikumpulkan dalam satu tempat seperti empang dan dilepaskan serentak ke jeram. aliran air terjun itu terlihat cantik dari jauh. Bagaimanapun kawasan itu seakan kurang sesuai untuk bermandi manda.Terlihat hanya beberapa orang kanak-kanak sahaja yang mandi dalam kawasan itu. Tersedia bebrapa kerusi dan meja tempat rehat dan makan selain surau dan bilik air. Ada sebuah pentas yang digunakan untuk beberapa orang membuat persembahan nyanyian seperti buskers yang memeriahkan lagi suasana.



Adalah rugi jika kami tidak mengabadikan gambar kenangan di tempat tersebut.

  
                      Jalan menuju kawasan wisata air terjun yang agak menurun  sepanjang jalan terdapat beberapa gerai kecil menjual pelbagai makanan dan minuman untuk pengunjung. Sayangnya tidak ada jualan yang menarik minat kami untuk dibeli..Tak banyak yang hendak diceritakan mengenai kawasan ini selain ia sesuai untuk bergambar





No comments:

Post a Comment