Sunday, March 3, 2024

SURABAYA AKU DATANG LAGI........

 Kunjunganku ke Surabaya kali ini bagi memenuhi jadual perjalannan yang telah kami terbeli selama satu minggu. Baki perjalanan kami ada lagi berbbaki 4 hari 3 malam dan kami ambil keputusan untuk mengulangi kunjungan ke Tuban. 

Untungnya kunjungan kali ini kami dibawa ke tempat yang berlainan dan belum kami kunjungi. Aku akan menceritakan pengalaman kami dibawa ke Perut Bumi  iaitu sebuah gua bawah tanah yang  dikatakan asalnya merupakan tempat pembuangan sampah. Namun kerana seseorang yang mendapat mimpi mengatakan dibawahnya ada gua, maka orang itu berusaha menggali dan benarlah memamg terdapat gua di dalamnya. Pada mulanya mulut gua itu kecil sahaja, namun makin diperbesarkan setelah mendapati ia kian mendapat perhatian dari masyarakat luar. Ada juga info yang mengatakan  di dalam gua itulah tempat pertapaan atau bersuluknya orang dahulu sehingga dikatakan seseorang boleh berjalan melalui terowong hingga sampai ke mekah. Perkiraan saya, mukin kerana sejarah kepercayaan sudah begitu, itulah sebabnya telah didirikaa repika kaabah di dalam gua tersebut.                                    

           

Mungkin apabila terdirinya replika kaabah di situ, maka orang ramai menganggap tempat itu boleh diumpamakan seperti masjid yang boleh orang ramai beribadah di situ. ( Aku cuba untuk melihat arah kiblat dari dalam perut gua itu namun gagal kerana internet dr HP aku tidak dapat berfungsi) Sewaktu kami tiba dalam perut bumi itu, ada sekumpulan pelawat tempatan yang berwirid dan bertahlil mengadap replika kaabah tersebut. Terdapat juga sehelai sejadah diletakkan untuk sesiapa menunaikan solat. Kawasan pert bumi itu tidak luas mana. di keliling dinding gua terdapat tempat seperti bilik-bilik kecil yang dikatakan pernah menjadi tempat pertapaan,  


Namun ada binaan seperti batu dan perigi dibina hampir di tengah-tengah gua, yang mempunyai arahan dalam bentuk tulisan yang  pada fahaman aku bunyinya seperti khurafat. Jiaka sesiapa melempaekan sejumlah duit ke dalam perigi dengan membaca ayat tertentu, orang itu akan mendapat keuntungan 10 kali ganda"...Hmmm berhati-hatilah ya kaau kita terikut dan percaya kpd arahan dlm tulisan tersebut, kita dikhuatiri jatuh SYIRIK. di satu sudut pula, terdapat orang yang berpakaian spt ugamawan yang membuka meja menjual beras kunyit, dipercayai boleh ditaburkan di sekeliling tempat perniagaan/pertanian dan rumah bagi mendapat ggandaan atau pelaris mungkin. boleh dikatakan majoriti kumpulan pelawat tadi membeli beras kunyit tersebut dan turut memasang niat dan membaling duit ke dalam telaga. HUHUHUHUUU....

                                        

Kami telusuri lagi keseluruhan dalam gua tersebut, di mana kami dapati ada kawasan yang dijadikan seagai tapak perniagaan kecil yang menjua pelbagai cenderamata dan pakaian kepada pengunjung.

Oh yaa, lupa aku nak ceritakan, dari luar dan sekali imbas kita akan dapati deko dan rupa hiasan gua ini ada mirip-mirip seperti tokong cina atau unsur-unsur orang cina.


No comments:

Post a Comment