Monday, November 6, 2017

berger dell jowo

Salam sejahtera, kepada peminat berger dell marilah cuba buat sendiri bergedel ni. Walaupun sebenarnya ringkas dan mudah sahaja untuk menyediakan menu ini tetapi saya sendiri pun makan tahun juga untuk membuatnya!... (hahahahah). 
 (kisah disebalik begerdel) 
Mbah saya dulu penjual soto yang wajib ada begedeldi dalamnya. So, dapatlah sikit2 korek resepi nk buat bergerdel ni. 
Bahan-bahan

kentang
bawang merah kecil
bawang putih (optional )
daging / ayam yang di cincang
lada putih / serbuk
daun sup/daun bawang
Minyak untuk menggoreng
sebiji telur ayam.

Cara-caranya.

Kentang dikupas, potong2 ikut suka dan digoreng hingga keemasan. Angkat dan toskan.
Bawang kecil merah, bawang putih ( jika suka ) di hiris2 dan digoreng garing. Toskan. Jika menggunakan bawang merah besar,ia akan berminyak dan kurang garing, maka perah bawang tu keluarkan minyaknya.
Hiris-hiris daun bawang dan daun sup ikut suka nak besar mana.
Tumbuk hingga hancur ada putih biji. Jika guna lada serbuk yg beli dalam botol (ajishio) tak perlulah tumbuk.

Maaf ya, saya hanya anggar dan agak-agak sahaja banyak mana nk pakai kentang, banyak mana nk pakai daging kisar, banyak mana nk pakai semua bahan dalam menu ni. Saya campak-campak je nk buat resepi ni. heheheh...

Tumbuk atau lenyek kentang goreng tadi dalam lesung atau besen, setelah hancur, masukkan bawang, daunsup, lada putih dan daging hancur ke dalam kentang lecek. gaul sebati dan bentukkan kecil-kecil leper// bulat. Jika menggunakan lada serbuk, tidak perlu tambah garam dalam adunan. 
celupkan bergerdel yang telah dibentuk ke dalam telur ayam yang telah dipecahkan dan dikocok2. goreng dalam api yang kecil sahaj hingga kekuningan. Angkat dan hidang.





2 comments: