Saturday, April 13, 2013

Gulai ikan tongkol nasi berlauk. Made in Teluk Intan!

Hahah! Ni nak citer tentang pengalaman aku masak gulai ikan tongkol ala2 pantai timur atau gulai nasi berlauk. Dahlaa seumur hidup aku tak pernah masak menu ini..huhuhuu...sebenarnya, ikutkan rasa...aku cam tk berani je nk buat sbb tak konfiden. Tapi fikir balik....takkanlah susah sangat setakat masak gulai je. Aku pun carilah menu ni dalam intenet...macam2 versi ada...aku yang pening! Ada tu tak masukkan halia..Ada yg masuk cuka, ada yg masukkan gula melaka dan ada yg masukkan ketumbar ada yg tak...isshhhkk!!...
Ada gak aku tanya pada member2 klate resepi ini...tp cam klate murtad jer sbb dia org pon tk penah masak...tau makan jerr...mak dia org yg masak upanya..baik tak yah. Lebih kurang je la aku ngan depa tu...huhuu.
Akhirnya aku amik keputusan untuk ikut resepi dalam itenet dan aku gabungkan semua bahan yang aku nak..sukahati aku laaa kan!!ngeeee.

Bahan2 gulai Teluk Intan mariii...
Ikan tongkol..sukatilah nak yg jenis ikan putih atau hitam...janji ikan tongkol ek.
Asam keping dalam 6 keping. Garam anggaran sesuai. Rebus ikan tu masukkan garam dan asam keping hingga airnya sat. Aku takde masa nak tunggu semalaman..aku rebus dan masak waktu tu juga. Org kata, klu lagi lama masak ikan tu, makin sedap rasanya.

Bahan gulai...
3ulas bwg putih, 6 ulas bwg merah...tapi aku guna bwg besar je...ikot saiz...klu besar satu labu pon ok..klu bwg tu kecil. 2 labu laa.
Halia 1/2 inci..kunyit hidup 1 inci, lengkuas 1 inci, ketumbar 1sudu besar, sedikit gula melaka (nise) ,boleh guna gula putih.santan secukupnya.jangan lupa cili kering yang dah di kisar...ikut suka nk pedas ke tak.

Mula2 blender bahan mentah tu semuanya...pas tu masakkan dalam periuk atau kuali...ikut suka lah. Api perlahan ye...masukkan santan cair n masak lagi hingga mendidih...pas mendidih, masukkan ikan yg dah di rebus tadi. Aku masukkan sekali baki air rebusan ikan tadi. Biarkan mendidih. Masukkan santan pekat dan sentiasa kacau hingga mendidih. Pas tu bolehlah masukkan sayur timun ke...kacang panjang ke...tapi aku masukkan kacang bendi jerr...ikut suka hati aku lh kan!!...hehehee...
Perasakan garam dan gula serta rasa masamnya biar seimbang...dh ok semuanya maka bolehlah di angkat dan hidang ya. Mmmm

Tibalah masa nk rasa pulak...alamakk!! Sape yang nk jadi hakim ni...aku dh lh tk penah masak...pulak tu tk pasti rasanya kalau yg sedap tu camner...yg tak sedap tu yg camner??...huhuu...udahnya big boss la yg jadi hakim sbb dia selalu gak makan nasi berlauk ni. Lidah aku kata..ok dah...sedappp!.ngeeeee.dan boss pon kata sedap gak!!...hihihikk..senyum sampe telinga lah akuu..tapi...kalo korang nk tau sedap ke idak...korang cubalah masak guna resepi aku ni 100%... Ada brani??!

Hmmmm...inilah hasilnya gulai aku tuu...gambar kat bawah ni nampak pucat je kan warna gulainya...tp sebenarnya ok je warnanya sebab kamera tab aku masa tu weak...so no flash laaa...tp gambar yang kat atas tu....ada flash...haaaa...ok tak?...cuma aku tak makan gulai tu ngan sambalnya sbb nk cepat...anyway...aku puas hati akhirnya aku pande masak gulai ikan tongkol ni...huaaahaahaahaaaa....


                                          

No comments:

Post a Comment