Wednesday, May 1, 2013

Jangan Bening@sayur air bayam

Hai..assalam...naper menu ini pulak yang aku nk post?..tentu ada yang tau makna 'jangan bening' tu...itu bukan ayat larangan ye!hehee..perkataan itu bermaksud sayur jernih lahh..dari bahasa jawa. Aku nak citer cket apa istimewanya sayur ini pada sesetengah orang. Teutamanya bapak aku sebab inilah salahsatu menu yang disukainya. Oppps..bapak aku ni jawa yer!...senyummm!. Sayur ini enak dimakan bersama nasi panas waktu tengahari kerana ianya memberikan rasa 'seger' untuk yang merasainya terutamanya apabila menghirup sup/kuahnya. Bapak aku slalu buat cam tu taw!
Alaa..apa yg istimewa sangat sayur masa ini!..haaaa...meh dengo citer aku ni...sayur ini istimewa dari rasa kuahnya yang unik dan asli dengan haruman bawang gorengnya!..itu jer..tp kesegaran dan kelainan rasanya itulah yang membuatkan sayur sesimple ini terasa istimewa!
Jom aku tunjukkan cara memasak sayur ni...

Bahan2
Seikat sayur bayam
5-6 ulas Bawang kecil merah dihiris halus
2-3 ulas bawang putih dihiris halus
Seinci halia dihiris halus
Ikan bilis barang segenggam, (ikut suka jika ingin menggantikan bahan perasa)
Garam secukup rasa.

Cara2

Sayur bayam di rendam sebentar, di potong ikut suka dan seterusnya dibasuh bersih dan ditoskan. Ikan bilis di tumbuk sedikit agar pecah.
Goreng semua bahan hiris sehingga garing dan kuning. Angkat, toskan dan asingkan sebentar.Masukkan air dalam periuk atau kuali, anggaran 3 cawan atau ikut kesesuaian sendiri. Panaskan air hingga didih lalu masukkan sayur dan bilis dalam periok tadi. Tambah garam dan perisakan ikut kesesuaian masing2. Setelah sayur agak lembut dan masak. Matikan api. Barulah masukkan bahan goreng tadi dalam sup. Ada yang suka taburkan daun sup juga. Bolehlah di hidang. Haaa...mudah je kan!


No comments:

Post a Comment