Saturday, March 17, 2012

Ayam goreng ala2 KFC.

Mmm..Ada sesekali tu, aku teringin nk makan ayam goreng ala2 KFC dan tika itu malas la pulak nk keluar cari restoran tersebut. Apa lagi, nk senang, buat jer sendiri. bahannya pun tak susah dan sentiasa ada di rumah kecuali daging ayam..so kena beli lah jika anda tk de simpanan k.Hasilnya memang mables dan puas hati. Tak la sama rasanya dengan ayam KFC...dh namanya pun ala2...

Bahan2 dan cara membuatnya...

ayam yang telah dipotong2 dan dibersihkan. Gaul dengan sedikit garam.
Telur ayam dipecahkan dan dikacau2, anggaran 1 biji untuk setengah ekor ayam.
Perap ayam dalam bancuhan telur tadi, tk perlu lama sekadar untuk memastikan ayam tersebut diselaputi telur.Ambil tepung gandum dan masukkan dalam besen atau mangkuk besar,anggaran cukup untuk daging ayam di golek padanya.Campur dan gaulkan dengan sedikit lada sulah. Jika suka rasa rempah, boleh guna tepung tempura untuk menggantikan tepung gandum tadi.
Ayam yang telah diperap pada telur kemudian digolekkan ke dalam tepung sehingga tepung rata. Goreng ayam tadi dalam minyak yang banyak atau sehingga ayam tenggelam.Untuk mudah,boleh guna periok yang bertutup. goreng dengan api yang sederhana perlahan sehingga garing.
Setelah itu, bolehlah dihidangkan dan yum!yum!.

No comments:

Post a Comment