Tuesday, June 13, 2017

MEMORI YANG TERPAHAT

   Aku mengemas rumah senang je, sama seperti kutip dan membuang barang tak berguna. Malas aku nak simpan-siman benda yang aku rasa kalau 10 tahun lagi pun disimpan  memang tak akan nak d gunakan juga. Adalah lebih baik aku buang sahaja daripada sakit mata aku dan sakit hati mengemas  tapi tak kemas-kemas. Satu hari, aku kemaskan sikit bilik anak dara aku yang tak macam rupa bilik anak dara tu. Berbuih aku suruh kemas bilik, tapi camtu jugaklah keadaannya. Benngang pun ada, geram poon ada. Akhirnya, kita jugakah yang terpaksa kemaskan supaya mata tak sakit bila masuk bilik tu.
   Puas aku mengutip aneka barang dan mainan yang bersepah,semuanya aku masukkan ke dalam pastik sampah. buku-buku yang tak berguna dan kertas-kertas aku kutip dan buang. Punyalah banyak di celah-celah katil sampah-sampah tu menyorok. Platikgula-gua, pembungkus biskut dan roti, straw, cawan dan macam-macam lagi sampah yang menyemakkan.
    Tiba-tibaa aku terasa nak tengok kandungaan buku nota yang lusuh. Ikutkan hati buku itu aku memang nak buang sahaja. Tergerak pulak aku nak menyelak kandungan buku nota tersebut. Sebaik aku buka dan tatap kandungan buku itu, aku sungguh terkejut di dalamnya terdapat beberapa nota yang ditampal dan sedikit catatan mengenai "Keuatga Embah Kamilah dan Embah Sentat". Aku terkesima ......

 




Gambar-gambar ini menceritakan segala-galanya,mengenai penghargaan dan rasa rindu kami kepada kenangan masa silam bersama-sama mereka yang telah pergi meninggalkan kami. Suka dan duka yang terpahat tetap menjadi warnna-warni lukisan yang menghiasi kanvas kehidupaan dan memori hidup kami.

No comments:

Post a Comment