Friday, March 6, 2015

PUISI "WARKAH TERAKHIR BUAT GURU BESAR" Didedikasikan untuk Tn Hj Badryb. Zawawi ( Part2)

Kesinambungan kisah puisi warkah terakhir untuk guru besar, alkisahnya, setelah 4 bulan aku bertukar ke sekolah baru, dan dalam waktu itu perasaan ini masih belum tega untuk melepaskan sekolah lama dari hati dan ingatan lantaran keselesaan dan keserasian yang telah sekian lama tersemai di sana. Dalam diam aku tetap merisik khabar dari jauh tentang persiapan kawan-kawan dalam menjayakan majlis persaraan guru besar.

Dari khabar dan gambar-gambar yang disampaikan oleh kawan-kawan, dapatlah aku teka dan membayangkan kemeriahan majlis yang julung kalinya diadakan oleh sekolah Seri Setia itu. Perasaan ingin turut sama menyaksikan dan meraikan hari tersebut membuak dalam hatiku namun segalanya aku pendam serta pasrah memandangkan aku bukan lagi menjadi sebahagian warga sekolah itu.

Rupa-rupanya rezeki berpihak kepadaku, tatkala majlis yang ditunggu semakin hampir aku mendapat undangan khas serta permintaan dari Tn guru besar agar dapat sama-sama menjayakan majlis tersebut. Apa yang menjadi kegembiraan dan satu penghargaan bagi diriku adalah jemputan untuk aku membacakan puisi "Warkah Terakhir Untuk Guru Besar" dalam majlis tersebut!! Oh Tuhan!.. Terujanyaa akuuu!!...
Di bawah ini gambar-gambar menunjukkan suasana ketika aku menghadiri majlis tersebut.

Gambar kenangan ketika aku membacakan puisi untuk guru besar.

Bersua kawan-kawan lama yang juga bekas guru di sekolah itu

Sempat agambar merapu dengan cikgu bujang yang sporting.

Perarakan aa-ala mengarak pengantin dengan paluan kompang.
Turut diiring oleh "gadis bunga" sebelum memasiki dewan.
Dipersembahkan dengan silat pencsk dari pelajar skss.
Duduk di tahta bersama pasangan sewaktu diraikan.
Bersalaman dengan pelajar yang mengiringi ke kereta .
Lambaian terakhir dari warga Skss melihat kepergian guru besar dengan menaiki kereta yang dikhaskan pada hari tersebut. Semoga kemeriahan majlis itu akan tersemat dalam kenangan selamanya.




No comments:

Post a Comment