Wednesday, March 11, 2015

Puding karamel vs puding roti karamel

Haaa... Nk tau apa beza puding roti karamel dengan puding karamel ??
Jom baca ni!.

Puding karamel ni rupa-rupanya banyak versi. Ada yang guna roti, biskut, tepung dan lain2 lagi. Rdesepi yang aku dah buat sendiri ialah puding roti karamel dan juga puding karamel sahaja. Apa bezanya!??..

Haaa.. Dh tentulah beza dari namanya pon kita dah tahu kan!.. Satu guna roti dan satu lagi tak guna roti. 
Yang mana lebih sedap??!!
Hmmmm... Soklan tu aku tanyakan pada anakku yang memang gemar makan menu ini.jawapannya... Dua-dua sedap!.. Hihihiii... Sama je rasanya lebih kurang. Jadi apa bezanya?

Ada sedikit perbezaan sebenarnya iaitu dari segi tekstur puding  itu. Puding roti agak lebih padat dan jika disimpan dalam peti ia akan jadi  lebih keras berbanding puding bukan roti teksturnya lebih lembut namun kurang padat dan tidak kemas. Terdapat lubang-lubang udara pada puding dan ia juga lebih rapuh.jika di simpan dalam peti ia masih lebih lembut berbanding puding roti.
Ini potongan puding bukan  roti. Mudah rapuh dan tekstur isi serta bentuknya juga tidak licin atau kemas.
Berbanding dengan puding roti yang lebih padat tekstur isi dan kemas bentuknya.

Kelihatan permukaan puding yang tidak licin dan jelas lubang- lubang udara pada puding bukan puding roti ini. 
Sementara puding roti kelihatan lebih livcin dan rata permukaannya.
Namun dari segi rasa, kedua-dua resepi ini sama sedap dan tiada beza. 

Cara membuat puding bukan roti ini juga lebih kurang serupa sahaja dengan puding roti. Cuma buangkan roti dari senarai bahan dan tambah jumlah telur pada resepi puding karamel.
Selain itu sesetengah puding yang tiada roti akan ada sedikit hanyir (bau telur) jika tidak teliti membacuhnya atau jika esen vanila yang diguna tidak sesuai dengan sukatan.
Bagaimanapun terdapat cara mengatasi beberapa kelemahan puding karamel ini iaitu dengan menambahkan penggunaan tepung jagung atau tepung kastad dalam bancuhan. Sesudu tepung sudah dapat menjadikan tekstur isi puding menjadi lebih pejal dan berbentuk lebih kemas!..
Ini puding yang telah ditambah sedudu tepung kastad. Ia tidak merubah rasa malah menjadikannya lebih enak.



No comments:

Post a Comment