Tuesday, November 19, 2013

Kerabu ulam (jawa style)

Hai.. Assalam.. Salam siaran. Lama aku merehatkan pena di sini. Kali ini masih lagi 'resepi' yang inginku ketengahkan kerana ia ibarat kembar pada seorang wanita! Aku jodolkan resepi ini sebagai kerabu ulam. Aku suka ulam dan suka kerabu. Kerabu ni macam- macam versi ada. Yang ini aku katakan sebagai jawa style kerana terdapat penggunaan cekur dalam resepi ini yang sinonim dengan masakan orang jawa.
Mari lihat bahan- bahannya.

Ulaman mentah seperti kacang botol. Daun tenggek burung ,taugeh. Silom dan apa2 yang anda suka.
Sebiji kelapa parut
Segenggam cili spi (ikut suka pedasnya)
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang kecil
Satu dudu udang kering
1/2 iinci belacan
2 sudu gula
Sedikit assm jawa ( saya guna 1 sudu kecil asam jawa tanpa biji)
3-4 butir ubi cekur
Garam secukup rasa.

Caranya

Semua ulaman dipotong halus keciali taugeh😜.
Semua bahan tadi ditumbuk sebati (kecuali kelapa parut dan ulaman ya!) Gaulkan bahan tumbuk dengan kelapa parut di dalam kuali. Gorengkan tanpa minyak bahan tadi dengan api kecil sambil gaul rata bahan tumbuk  dengan kelapa parut sehingga agak kering. Imbangkan rasa masin manis dan masamnya. Setelah kelapa agak kering, boleh diangkat dan digaulkan dengan ulaman yang disukai.
Kerabu ulaman ini bolehlsh dimakan bersama-sama nasi panas dan sesuai untuk hidangan tengahari. Selain itu, kerisik kerabu ini juga boleh dilawankan atau dijadikan bahan urap atau kerabu sayur. Bezanya, semua sayuran hang ingin dijadikan kerabu tadi hendaklah dicelur terlebih dahulu seperti sayur kangkung, taugeh, pucuk paku, kacang panjang dan sebagainya!. Silalah cuba ya .

No comments:

Post a Comment