Thursday, July 19, 2012

pantang larang orang tua2 dengan mitos dan kerevelannya.

saya nk bercerita mengenai pantang larang orang dhulu kala dengan kesannya dlm khidupan seseorang. apabila membicarakan tentang petua dan pantag larang ora lama2 dlm kehidupan berumah tangga, ada perkara yng sehingga kini masih diamalkan atau masih dipegang oleh segelintir masyarakat kita.
antara pantang larang yang saya maksudkan itu ianya bertujuan untuk memberi amaran atau prlu berhati2 dlm melakukan perkara2 tersebut demi menjaga keharmonian rumah tangga.contohnya ialah seseorang yg telah berkahwin terutama perempuan adalah dilarang untuk menukar kedudukan semasa makan. sebaliknya mereka d galakkan duduk setempat sahaja.jika org itu bangun untuk mengambil sesuatu, namun, mereka digalakkan untuk krmbali ke tempat duduk mereka yg mula2 tadi. alasannya, tidak baik untuk mereka kerana prbuatan tersebut seolah2 memanggil2 tabiat suami mereka untuk mencari isteri yg lain sehingga 2atau 3!.. tak percaya? namun itulah kepercayaan yg melingkari sebahagian dari masyarakat kita.
jika ikut logik akal, prbuatan makan dengan duduk yg tidak tetap serta makan merata tempat mungkin tidak manis dipandang oleh sesetengah orang...namun dari segi realitinya, belumlah lagi dapat dibuktikan bahawa dengan perbuatan tersebut telah membuatkan sisuami berkahwin lebih dari 1.
peraturan dan larangan yg seteusnya ini mungkin ada kebenaran untuk mereka yang mengamalkan dam mengalaminya. kita sebagai isteri sangat2dilarang untuk memakai kain batik diluar sedangkan baju kita tersorok ke dalam. ikatan kain batik kita nampak diluar dan bju di dalam. pernah buat?..maka hati-hati kerana prbuatan itu adalah pantang paling besar untuk wanita jika tidak mahu suami mereka cari perempuan atau bini lain.!!.
mungkin bunyinya tidak masuk akal namun, jika dilihat dari segi logiknya, memang penampilan kita akan kelihatan selekeh dan tidak menyelerakan mata memandang, apatah lg jika rambut turut tidak terurus atau kusut masai. namun,dari segi kerevalannya, dalam kehidupan masyarakat kita, sudah terbukti, beberapa orang yang mengamalkan sikap begitu telah pun dimadukan. mungkin ini sekadar kebetulan, namunsebagai wanita apa salahnya kita ambil yg elok dn jauhkan yg buruk untuk menjauhkan perkara2buruk juga!.

No comments:

Post a Comment