Tuesday, May 8, 2012

RELEVANKAH PEPATAH LAMA KITA......?

Relevankah lagi pepatah lama kita untuk digunapakai pada masa kini. cuba renungkan sejenak..kalau dulu caa hidup dan berfikir masyarakat kita sedikit sebanyak masih berpegang dan berpandu kepada pepatah, ungkapan dan kata-kata mutiara yang lama ini.yang juga turut dihasilkan oleh mereka yang berpengalaman dan banyak makan garam.Mari soroti pepatah itu dan bandingkan dengan kebanyakan senario masyarakat kini...Jika ada pepatah mengatakan,"kepimpinan melalui teladan" namun kini semua sedia maklum bahawa kwpimpinan hari ini terlalu sukar untuk menemui teladannya. Lihatlah sikap pemimpin hari ini,kebanyakan mereka yang memegang jawatan adalah mereka yang tahu cakap tetapi tidak tahu buat. Semuanya cakap tidak serupa bikin, terutama kepada pemimpin atau pentadbir yang baru memegang jawatan serta kurangnya pengalaman.Hendakkan contoh?..tak perlu pergi jauh...lihat sahaja kepimpinan di sekitar dan keliling kita..berapa banyak peminpin yang boleh kita respek atau hormati sikap dan sahsiahnya seiring serta mempunyai aura yang boleh dijadikan teladan? bukan begitu?

Jika dahulu, pepatah kata"sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan"...Namun masih relevankah pepatahn itu di zaman ini?..Lihat sahaja pelajar sekarang,jika dicuit sikitpun, mak bapak datang gegar sekolah...gegar guru...silap haribulan...saman menyaman..bukan sahaja mak bapak tak mahu tangankan anak, malah guru2 juga dilarang meletakkan tangan pada anak mereka. Jika suami pula tinggalkan isterinya...adakah itu tanda mereka sayang?..piiiiii...rahhhh... kebanyakannya tinggalkan tanpa nafkah sesen zahir dan batin...biar isteri dan anak melata mencari rezeki sendiri..itukah yang dinamakan sayang?!
 Begitu juga dengan nasib beberapa istilah dan perumpamaan lama yang dewasa ini sukar diterima kerevalannya lagi kerana masyarakat kita hari ini mentalitinya total berubah dari masyarakat yang banyak berfikir dan mengkaji kepada masyarakat yang serba cepat dan pantas mengikut teknologi yang seterusnya meminggirkan aspek impati. Ungkapan, budi bicara kini sudah tinggal budi hilang bicaranya...kalau dulu berakit ke hulu berenang ke tepian, namun sekarang, jangankan nak berakit, melihat rakit pun mereka tak kenal.. lebih selesa bersenag2 dahulu dan kemudian...budaya biar lambat asal selamat turut terpana kerana hari ini masyarakat meletakkan syarat biar cepat asal selamat berbanding ungkapan lama.

Kebanyakan pepatah, istilah dan perumpamaan yang lama telah diadaptasi serta berubah mengikut kepentingan masakini dan sukar diakui kerevalannya kini...apa kata kau?..

No comments:

Post a Comment