Wednesday, May 23, 2012

FENOMENA BAHASA KINI

Nak luahkan mengenai fenomena bahasa melayu masa kini yang melanda bangsa dan warga kita tanpa kita sedari. biarpun agak nampak kecil namun jangan anggap yang kecil itu hampas.. Daripada yang kecil tu lah akan lahirnya yang BESAR.
Fenomenanya simple jer..cer renungkan sejenak kisah ini...
suatu hari tu, aku rasa sungguh bengang dan pada masa yang sama geram dengan keadaan masyarakat sekeliling.Aku singgah di sebuah gerai dalam pasaraya yang menjual wafer kerana anakku hendak membeli wafer. Aku seperti biasa memesan wafer kegemaran anakku iaitu wafer yang berintikan kaya dan mentega. Aku telah sebutkan perisa yang aku ingini kepada penjual itu. penjual di gerai itu merupakan seorang perempuan muda yang mungkin baru menamatkan persekolahannya kerana sifat kebudak-budakannya masih terlihat. namun aku tak peduli semua itu. apa yang menghairankan aku,budak penjual itu sekali lagi bertanyakan padaku apa pilihan perisa yang aku mahu untuk di sapu pada wafer tersebut. mulanya aku beranggapan yang mungkin budak itu terlupa apa perisa yang aku sebutkan tadi. lantas dengan jelas dan terang aku sebutkan lagi sekali. Aku kata"perisa mentega dan kaya ya". Aku ingatkan dh jelas dan nyata aku sebut perkara yang dikehendaki namun, rupanya aku silap..sekali lagi budak penjual wafer tu meminta aku sebutkan semula perisa pilihanku.."mentega dan kaya"..!aku sebut sekali lagi sambil merenung muka perempuan itu dengan kehairanan. dalam hati,aku bertanya2..apa yang susah nak faham apa aku sebut..?aku sebut dalam bahasa melayu lagi. Budak tu pun memang budak melayu...entahlah kalau PATI. tapi aku yakin dia memang orang melayu.
beberapa lama kemudian budak itu berkata" oooo...BUTTER.dengan kaya ker??...
Looorrr..????..salah aku ke menyebut mentega tadi?..nape..budak ni tak tau ke mentega tu apa?..mulalah aku nk naik temperature ni..dah la masa dalam pasaraya tadi, ada seorang nyonya yang dalam usia emas telah ber hello..hello..hello..dengan aku. Mulanya aku ingatkan nyonya tu bercakap dlm telefon dan mungkin liputan dalam pasaraya tu tak berapa jelas sehingga nyonya tu terhello..hello sampai 5-6 kali. Rupa2nya nyonya tu hello ngan aku kerana dia nk ambil minyak masak yang betul2 dihadapanku. Leeerrr....udahla nyonya tu duduk betul2 kt belakang aku..manalah aku tau yang dia tu nk ambil barang depan aku kerana banyak lagi minyak masak di tempat lain.aduuussss...plak tu terhello-hello...cubalah sebut excuse me, ke.atau ..maaf ya..ke..ataupun sebutlah perkataan yang boleh buat orang di depan faham apa yg org belakang mahukan.

kesimpulannya, bukan setakat perkataan melayu yang diinggeriskan, namun kebanyakan pelajar masa kini amat kurang perbendaharaan kata dalam bahasa melayu itu sendiri..Bayangkan..sudah disebut dan diingatkan berulangkali kepada pelajar agar hitung betul-betul sebelum jawab soalan matematik..namun mereka pula yang bertanya guru..Cikgu..hitung tu apa?..ooo..agaknya dah biasa sebut dalam bahasa inggeris kut selama ini. Kebanyakan mereka pelajar masa kini juga lemah penguasaan sinonim dan antonim bahasa kita. Bukan guru tidak mengajar tetapi kebanyakan mereka ni tidak berminat dan tak mahu ambil peduli ketika guru mengajar. terutama murid tahap 1..mereka selalu dan biasa menyebut perkataan sedih namun bukan dukacita.rela lagi mereka memilih jawapan kecewa untuk sinonim bagi sedih, begitu juga mereka tidak faham pada perkataan gigih.


Kekadang, pelik melihat senario pelajar yang pelik mendengar perkataan dalam bahasa melayu itu sendiri.Nampaknya, tugas guru bahasa kian mencabar!

No comments:

Post a Comment