Tuesday, February 14, 2012

Semua petunjuk untuk mereka yg berfikir...

Aku ingin berkongsi rasa,mengajak semua untuk saling bermuhasabah diri..terutama diriku sendiri. berharap agar semua kesedaran dan hidayah yg datang tidak akan ditarik pergi begitu shaja, mohon agar petunjuk yg diberi jangan dijauhi dari hati ini.
Renungan bersama-sama sebuah kisah dimana seorang anak yg panas baran dan sering memarahi orang lain walau dengan sedikit kesilapan sehingga jiwanya tertanggu dan tertekan. Saranan bapanya agar setiap kali jika berasa marah atau ketika hendak marah,ketuklah sebatang paku ke dinding.Jika pula telah reda marah itu, cabutkanlah pula paku tersebut dari dinding. Si anakpun menuruti nasihat ayahnya lalu setiap kali marah,beliau akan memaku pada dinding sehinggalah didapatinya beliau memaku sehingga 30-50 batang paku dalam sehari.Namun, apabila reda marahnya,beliau pun mencabut paku2 tersebut namun masih belum menemui penawar panas barannya itu. Beliau masih sering marah jika terdapat sesuatu perkara yang tidak berkenan dihatinya. 
Bertanya lagi kepada ayahnya,maka jawab ayahnya, nak..lihatlah ke dinding yang telah kau cabut pakunya itu, apakah yang kau nampak?Jawapannya tentulah lubang-lubang bukan?..Begitulah ibaratnya kesan kemarahanmu yang tidak dapat kau bendung terhadap hati orang yang kau marah. Mereka boleh sahaja memaafkan dirimu, namun mereka tidak mungkin akan melupakan mengapa mereka dimarahi...
Pengajarannya...bukan sahaja untuk golongan yang suka, mudah dan pemarah, tetapi ambillah juga kepada mereka yang sengaja suka untuk membuat orang lain marah kerana..kedua-dua pihak sebenarnya akan turut merasa impaknya, Paling jelas impaknya adalah terhadap mereka yang dimarahi...mungkin diatas kesilapan dan kelemahan yang tidak disengajakan atau perkara-perkara remeh yang boleh diatasi dengan cara yang lebih berhemah. Oleh itu...sungguhlah bahawa orang yang sebenarnya kuat dan berani ialah mereka yang boleh memadamkan api kemarahan dalam diri sendiri..bermakna...mereka yang menyemburkan kemarahan terhadap orang lain sebenarnya adalah seorang pengecut!.

No comments:

Post a Comment