Tuesday, October 11, 2011

laksa apa yg aku makan tadi?

Kisah ini diceritakan oleh seorang sahabat kepada adikku yang baru2 ini mengunjungi keluarga sempena syawal. Pelbagai kisah dan cerita yang mereka sembangkan namun kisah ini yang paling menarik hati aku untuk dikongsikan bersama-sama pembaca semua.

Rakan adikku adalah teman sepermainan di kampung atau lebih mesra dipanggil sebagai Yan oleh kami.Ketika itu Yan sedang mengikuti suaminya yang bertugas di Singapura dan mereka tinggal di Woodland. Waktu itu yan sedang hamil anak mereka yang pertama. seperti kebanyakan orang yang mengandung, Yan juga tidak terlepas mengidam pelbagai jenis makanan dan kebanyakannya sudahpun diperolehinya. namun dalam banyak makanan yang diidamkannya,Yan paling teringin untuk memakan laksa. bagaimanapun, hajat Yan untuk memakan laksa tersebut bukanlah begitu sahaja namun dia mahukan laksa tersebut dihias dan di susun persembahannya dengan dimulai oleh mee laksa, kemudian diatas mee tersebut disusun sayur atau salad, diikuti oleh lapisan susunan timun,bawang, cili dan telur rebus. Yan impikan laksa yang akan dimakannya hendaklah tersusun mengikut urutan seperti yang dibayangkan olehnya.

Demi memenuhi keinginan si isteri, maka suatu hujung minggu, berjalanlah mereka menuju ke tambak johor dan menyusuri sepanjang pantai Lido untuk mencari gerai-gerai yang menjual laksa. Namun setelah penat mereka merayau dan mencari, tidak ada satu geraipun yang menjual laksa. Kedua-dua suami isteri tersebut semakin letih dan yan sendiri mula merasa kecewa. Mereka tetap menyusuri sekali lagi Pantai Lido itu sebelum pulang memandangkan hari semakin senja.

Tiba-tiba mereka terpandang pada sebuah gerai yang tuannya sedang berkemas-kemas untuk menutup gerainya. Ah, gerai ini kita belum tanya lagi kan? kata isteri kepasa si suami. mereka pun segera bertanya kepada empunya gerai samada kemungkinan terdapat laksa di gerai tersebut. Alangkah gembiranya hati mereka apabila tuan gerai itu mengatakan ada dan hanya cukup untuk 2 orang sahaja. Apa lagi, mereka pun terus memesan laksa tersebut dan juga air inuman di gerai sebelahnya.

Kepuasan yang tidak terhingga terpancar di kedua-dua wajah suami isteri itu apabila laksa yang dihidangkan kepada mereka sungguh-sungguh serupa dan sama seperti yang dibayangkan oleh Yan iaitu, persembahan laksanya mestilah mee laksa diikuti lapisan sayur, timun, bawang cili dan telur yang sungguh-sungguh menyelerakan Yan. Mereka memakan laksa tersebut dengan sepuas-puasnya dan bagi Yan, itulah laksa yang terenak sekali yang pernah dirasa olehnya. Setelah selesai makan dan membayar harga laksa dan minuman, kedua-dua suami isteri itupun pulang semula ke rumah mereka dengan perasaan yang gembira.

Selang 3 hari kemudian, mereka sekali lagi bercadang untuk memakan laksa di tempat kelmarin.Terbayang rasa kenakan laksa yang mereka makan tempohari membuatkan mereka sekali lagi pergi ke Pantai Lido dan singgah ke warung tersebut. Namun alangkah terperanjatnya mereka apabila, mereka dapati warung yang mereka singgah kelmarin sudah uzur dan lama terbiar dengan longgokan sampah dan dedaun kering yang bersepah. yan dan suami berpandangan sesama sendiri. Eh, betulkan ini warung yang kita singgah malam itu kan bang?,,tanya Yan meminta kepastian dari suaminya. Akhirnya mereka bertanya kepada warung sebelah tempat mereka memesan minuman tempohari. Jawapan dari pemilik gerai sebelah benar2 membuatkan pasangan suami isteri itu meremang bulu roma kerana menurut mereka, gerai tersebut sudah lama tidak beroperasi dan merupakan gerai tinggal.

Oh, patutlah, sewaktu mereka menikmati laksa di gerai tersebut, mereka dapati ramai pengunjung lain yang memandang-mandang ke arah mereka seakan menncurigai sesuatu.Namun Yang menganggap semua itu hanyalah perasaanya sahaja. Kini Yan dan suaminya tidak mampu berkata apa-apa dan sehingga kini, mereka tertanya-tanya, laksa apakah yang mereka makan malam itu kerana biasanya, laksa yang dijual tidak tersusun sayurannya seperti yang diidamkan oleh Yan!.

No comments:

Post a Comment