Monday, September 19, 2011

Laksa Johore Teluk Intan.






...resepi ini mudah dan rasanya juga enak untuk penggemar laksa. Mungkin sesetengah orang kurang berminat untuk menikmati laksa yg berkuah lemah, namun resepi laksa johore teluk intan ini dapat membuang persepsi mereka2 ini . Setengah2 orang ada yg menyediakan laksa  yg ala-ala Johor ini dgn kaedah yg berbeza seperti penggunaan kacang panjang dan bunga kantan yang segar sebagai sayurnya juga dengan penambahan sambal belacan .Namun resepi yang ini adalah trade mark aku lerr...ada berani?..cubalahhh...

Bahan2 A

7bawang merah,
4 bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
4 batang serai


kesemua bahan di atas dikisar halus.kemudian di tumis dalam periuk sehingga wangi.


1 peket kecil kari ikan
1/2 peket kecil kari daging.

bancuh serbuk rempah kari ikan di campur setengah peket kecil serbuk kari daging, kemudian masukkan ke dalam tumisan di atas tadi,  dan renehlah sehingga pecah minyak.

dalam periok yg lain,
Bahan B

ikan kembung,atau tenggiri atau parang atau selayang atau sardin..anggaran sekilo.di rebus dan diasingkan isi dan tulangnya. proseslah seperti membuat laksa .
masukkan 3 labu bawang besar yg di kisar,
sedikit belacan jika suka
cili kering yg di kisar( ikut suka pedas atau tidak).
masukkan asam keping, garam ikut secukup rasa.
masukkan daun kesom dan bunga kantan.
kesemua bahan di masak seperti cara membuat laksa biasa.
dan...1 kg santan pekat(pati)

Setelah kedua-dua bahan A dab B selesai di masak maka campurkanlah kedua-duanya dalam periok yg besar dn sesuai. kemudian masukkan 1 kilo santan pekat ke dalam periok tadi, seterusnya rasalah masam dan masinnya mengikut selera yg bersesuaian.
Hidangkanlah kuah laksa ini untuk d makan bersama spagethi, jika suka mee laksa biasa pun boleh, hirisan timun, salad, limau kasturi, hirisan cili dan lain2 yg bersesuaian mengikut selera masing2.

No comments:

Post a Comment