Thursday, November 25, 2010

Segalanya adalah pinjaman Mu

Sometimes, Allah breaks our spirit to save our soul. He breaks our heart to  make us whole, He sends us pain so we can be stronger. He sends us failure so we can be humble, He sends us illness so we can take care of our selves. Sometimes, God takes everything away from us so we can learn the value of everything. Allah is Great! Allah knows what is the best for us. May Allah bless ours.

Pertamakalinya ku paparkan luahan  dari dalam aku, semuga ianya membawa ketenangan dan memberi kekuatan utk ku meneruskan sisa2 perjalanan ini. Tanpa sebarang buruk prasangka dan niat yg tersimpang, ianya hanya sekadar renungan dan ingatan utk diri ini sementelahan pula aku tiada ruangan lain utk ku kongsikan rasa ini. Berpegang kepada falsafah DUNIA INI HANYA PINJAMAN,semua yg ujud d mukabumi ini jua pinjaman.Yang kekal hanya DIA. Dari sekecil2 zarah sehingga ke sebesar2 kejadian adalah PINJAmAn yang bermakna segalanya hanya sekadar sementara.Ianya juga bermaksud segala-galanya adalah pemberian yang akan bisa diambil pada bila2 masa dan ketikamana dimahukanNya.

Apa yg penting hanyalah kesedaran diri dan keredaan hati ini dalam menerima ketentuan ilahi andai sesuatu pemberian yg diberi pinjam itu kelak akan ditarik semula, akan diambil semula malah akan di hilangkan dalam sekelip mata.Aku mohon pada Mu ilahi agar diri ini terus diberi kekuatan menempuhi dugaan di sepanjang perjalanan usia ini.

Lihatlah, kenyataan dulu inilah rumah dan surga kedua ibubapaku yg dalam sekelip mata, usaha penat lelah mereka menjadi debu. Ku tahu betapa sengsaranya mereka memikirkan kehilangan ini walau tidak pernah mereka nyatakan perasaan iitu. Sebagai anak, tentulah kita ingin memberikan mereka kebahagiaan dan kesenangan.Namun dugaan itu sedikit sebanyak menggugat keadaan mereka, keluarga serta anak2 mereka. Hanya bahu yg memikul yg dapat merasainya berbanding mata yg melihat.
Inilah jua wajah kedua org tuaku yg semakin tua dan kudratnya semakin lemah dengan pelbagai penyakit. Bagaimanakah nanti anak2mu menghadapi saat kehilanganmu yg selama ini di beri pinjam utk kami merasa kasih sayangmu di dunia ini.Itulah yg ku tekankan, kerelaan dan keredhaan hati ini agar sentiasa sabar menerima sebarang ketentuan dari MU .
Sesungguhnya, semua kenikmatan di dunia ini adalah sementara malah ianya hanyalah sekadar penguji hati dan iman. Kau kurniakan aku rumahtangga dan suami,kau berikan aku merasa nikmat dunia dalam dakapan kasih sayang berkeluarga,kau berikan aku anak2 yg sempurna sifatnya, namun jika semuanya itu mempunyai tarikh luputnya, maka kau kuatkanlah iman dan jiwaku menghadapi saat itu. Aku sedar, seseungguhnya apa yg kau beri adalah hak mu dan  kau yg berkuasa memberi kepada sesiapa yg kaukehendakinya.


Andai semua itu menjadi kenangan janganlah hati ini merintih menyalahkan takdirmu. Tabahkanlah hati dan kuatkanlah imanku mengharungi cabaran itu.

Ya tuhanku, kau telah berikan aku rezekimu yang tidak putus, walau adakalanya aku merasa Kau memberikanku kesulitan namun semua itu utk menjadikan aku bertambah kuat.Aku jua memohon keteguhan hati agar dapat mengatasai  setiap masalah yang kau berikan.Aku jua mohon agar kau mantapakan imanku agar dapat menghadapi setiap ujian dariMu. Walau adakalanya, Kau tidak memberikan apa yg aku ingini namun Kau sentiasa memberikan apa yg aku perlukan selama ini.

Duhai hati,
Janganlah kau meminta pada yg tiada, jangan lah kau mengadu kepada yg tidak sudi, usahlah kau tangisi pada perkara yg tidak memberimu manfaat jk sekadar menambah sengsara diri. Kuat dan tabahlah hati mengharunginya sendirian kerana sesungguhnya kau masih punya teman yg selalu dekat denganmu. Kau masih punya ALLAH.

SUBHANALLAH, MAHA SUCI ALLAH.

No comments:

Post a Comment