Friday, March 18, 2022

KUATKAH AKU?

 Seringkali keinginan dan harapan tak selari dengan ketentuan takdir terhadap diri kita. Tak pasti adakah aku salah bila jauh di sudut hati aku impikan seorang imam yang dapat membimbing aku? yang dapat memberi saranan nasihat dan motivasi mengikut ajaran agama. Seorang ketua keluarga yang mampu menjadi kapten kapal dan nakhoda yang dapat membawa keluarganya selamat dlm pelayaran. Salahkah aku?

Jauh di sudut hati terasa bahagianya jika berimamkan ketua keluarga. Dia yang menegur dan membimbing ke arah kebaikan.Dia yang sama-sama mengimarahkan keharmonian


dlm keluarga sakinah mawardah dan warohmah.Cemburu bila melihat pasangan lain sama-sama bangun malam, berpuasa sunat   dan mengaji.

Aku bukanlah seorang yang alim malah aku sendiri banyak kelemahan dan kekurangan dlm agama. Rasa aku terlalu kerdil dan lemah untuk mengatur langkah di bumi ini....Namun pada masa yang sama, tiada tangan yg menhulur utk membimbing aku...Malah aku pula yang terpaksa untuk memulakan langkah membimbing orang lain. Adakah aku layak?

Terasa juga putus asa dan sedih tikamana teguran atau pelawaan kita dipandang dingin... harus bagaimanakah lagi?Kuatkah hati ini utk teruskan? sedangkan jauh lagi perjalanan ini untuk aku hadapi...

Tuhan, berikanlah aku kekuatanMu...Bantulahaku, berikan aku ketabahan untuk hadapi ujian Mu ini.

No comments:

Post a Comment