Friday, November 13, 2020

NIKMAT SAKIT DAN NIKMAT SIHAT (2)

Sakit kakiku tanggung sudah makan bulan. Aku masih teruskan usaha mengurangi sakit kakiku dengan pelbagai cara. Tak lupa, aku berdoa agar Allah beri kesembuhan pada sakit kakiku ini. Moga dengan sakit yg diberi, akan dapat menghapuskan dosa-dosa aku selama ini. Aku berurut ke merata tempat. Sewaktu aku berurut dengan seorang tukang urut yang ku panggil kak Pah, dia mengesan ada sesuatu yang menumpang ditubuhku sehingga dia tidak mampu mengurut aku dengan sempurna. Dia menasihati aku untuk berubat dengan orang yang lebih arif. Sebelum itu, aku dinasihati untuk meminum air Musoffa. Sebaik aku meminum air musoffa itu, aku berasa loya dan seakan nk muntah. Namun hanya angin sahaja yang keluar dari kerongkongku. Selepas itu, aku mencuba untuk berurut dengan seseorang yang pandai dan kebolehannya diketahui ramai. Menurut orang ini, gangguan yang menumpang sudah tiada lagi ditubuhku dan hanya urat saraf di pinggang dan kaki sahaja yang sedikit bengkak. 

Seminggu berlalu, namun sakit kaki dan kebas masih lagi kutanggung. Aku menerima saranan dari kawan-kawan yang merasakan sakit aku ini agak pelik. Aku di syorkan berjumpa pula dengn seorang pengamal perubatan tradisional. Selama 2 kali aku ke rumahnya, kali pertama aku hanya diberi air penawar dan diminta datang semula untuk membawa beberapa barangan bagi membuang "sesuatu" yang masih ada di tubuhku?!!... memang aku keliru... tapi aku percaya, kita berusahalah  moga Allah jua yg menyembuhnya jika serasi. Malangnya, ikhtiar aku dengan pengamal perubatan itu juga belum menampakkan hasil. Sakit kaki n pinggang  aku masih belum hilang.

Aku mula menyangka kemungkinan sakit aku ini berkaitan dengan saraf dan juga slip disc... Akupun berangan ingin mencuba cara rawatan saraf dengan pakar saraf seperti Master Chriss Leong dan seumpamanya. Rupanya, kebetulan abang dan kakak iparku ada mengikuti kursus rawatan saraf ini dengan Master Zai. Aku pun cuba meminta abang dan kakak iparku menjadikan aku sebagai ujian praktikal.Namun, keduanya masih belum yakin,aku akhirnya dipanggilkan tukang urut seorang Makcik yang sudah berusia berasal dari Kelantan untuk mengurut aku. Sebelum mengurut, makcik ni minta disediakan plastik smapah untuk muntah. Katanya klu dia tk tahan mungkin dia yang akan muntah Sepanjang proses mengurut, aku berasa loya dan lesu. Sebaik habis berurut, aku tk mampu manahan lagi lantas aku muntah dlm plastik yang ditelak dlm bakul sampah yang disediakan tadi. Melambak muntah aku,ntah aku makan apa banyak begitu pun aku tak pasti. Setahu aku, aku tidak berapa selera makan dan memamg kurang makan sejak aku sakit. Sebelum pulang, aku muntah sekali lagi. Makcik tu kata, muntah buang nyakit. Mudah-mudahan selepas ini aku boleh sembuh. Dlm perjalanan pulang, perut aku pula meragam dan isinya tak sabar nk keuar, sebaik sampai rumah, aku terus ke tandas dan menyembur keluar najis yg busuk dan hitam warnanya spt longkang!...Namun 3-4 hari kemudian,  abang dan kakak bertanya khabar sakitku, jawapannya masih sama... tiada perubahan dan aku masih sakit kaki kebas dari pinggang ke seluruh kaki kiri. 

Hajat nk cuba rawatan pakar saraf pun aku dh merasa...yg selama ini aku teringin dan hanya tengok di face book shj... subhanalah!... lihatlah kuasa Allah menunaikan inpian hambanya dalam pelbagai cara. Abang dan kakak ipar membawa aku ke pusat rawatan saraf berjumpa Master Zai untuk membetulkan saraf. barulah puas hati aku, walaupun selepas itu, sakit aku masih tiada perubahan.

Aku teruskan lagi usaha, berrurut lagi sekali dengan Kak Pah,Namun kak Pah mengesyorkan aku berjumpa dahulu dengan seseorang yang tahu membuang sesuatu. Aku ikutkan sahaja kata Kak Pah, dengan Wak ini,aku berubat 2x juga, kali pertama diberi air penawar dan aku kena berpantang dari memakan 5 benda yg berbisa utk sakit aku ini, antaranya tk boleh makan pulut, belimbing buluh, ikan bersengat seperti keli dan beberapa lagi yg aku pun dah lupa.Masa berubat tu aku perlu datang membawa telur ayam kampung, jenuh juga adik iparku mencari telur ayam secara ad hok ni, dh la waktu malam mana ada org jual telur ayam. Syukur, dikejiranan kami ada yg membela ayam kampung, dapatlah kami sediakan telur itu. Namun, aku perlu datang untuk rawatan kali ke 2 dengan membawa beberapa lagi barangan sebagai syarat untuk mengusir "sesuatu" yang menumpang di tubuhku ini. Bukan aku nak  percaya sangat, tapi hakikatnya bukan manusia shj yg hidup sbg hamba allah di bumi ini. Ada juga makhluk yg kita tidak dapat lihat , sama-sama menumpang di bumi Allah. Aku yakin, kita berusaha dan jgn berputus asa dengan rahmat allah. Rezeki kesembuhan hanya allah yang beri. Kita merancang tuhan yg menentukan.Sementara itu, aku perlu menjalani terapi jalan tar selama 3 hari berturut-turut. Berjalan di atas tar antara jam 11-12 tengah hari dengan tidak memakai kasut. Aku juga melakukan rawaatan terapi rumput dan embun pd waktu pagi. 

Pengalaman berubat dengan Wak akan kusimpan sbg kenangan. Memang sesuatu yg tidak pernah aku terfikir untuk mengalami situasi itu. Mengapa aku yg terpilih, hanya Allah yg tahu. Susah payah adikku mencari upih pinang, pisang masak dan beberapa lagi benda yang perlu sbg syarat rawatanku. Syukur alhamdulillah semua benda dapat disediakan seperti semuanya dipermudahkan urusan kami. 

Seminggu, selepas rawatan dengan wak, aku teruskan lagi sesi mengurut, kali ini adikku pula berusaha membawa aku berurut dengan beberapa org tukang urut yang dikenalinya. Sakit pinggang n kakiku memang belum sembuh namun aku dapat rasa ia semakin berkurang. Bab mencucuk tu yg tak tahan dan masih ada. Berurut dengan seorang tukang urut yg baharu kukenali, dia lebih muda dari aku, merupakan pengalaman yang melucukan kerana saat mula2 berurut, ia sendawa sehingga terjerit-jerit dan ini menyebabkan berlaku situasi "latah- melatah". Urutan pertama hanya membuang lapisan angin manakala urat yg sakit belum timbul. Aku prlu datang lagi untuk urutan seterusnya. Urutan kali ke 2,barulah tukang urut dapat mencai urat yg mula timbul sedikit namun dikhuatiri urat  yg sakit itu sudah hampir seluruh badan. Urutan pertama dan ke2 itu aku hanya tumpu pada pinggang ke bawah supaya tukang urut dapat memberi tumpuan pada kakiku yg bermaasalah. Akhirnya urut kali ke 3, aku urut seluruh badan. Dapat aku rasa sedikit perubahan, sakit dan bisa-bisa di kaki dan pinggang semakin berkurangan. Tukang urut itu juga mencadangkan aku mencuba makan ubat di kedai tabib Cina (Singseh). Tokey kedai itu memberikan aku 3 jenis pil yang kecil berwarna biru, merah dan putih. makan jika sakit. Memang aku akui, ubat itu sedikit membantu meredakan sakit yg ku alami tapi aku hanya makan jika perlu sahaja. Kalau aku betul-betul tak tahan aku makanlah.

Alahamdulillah, ada perubahana pada sakit pinggang dan kakiku. Kebas sudah semakin nipis ku rasa. Semut-semut di kaki juga kurasa semakin kecil dan tidak menggigit. Aku meneruskan dengan urutan kali empat di minggu seterusnya. Sementara itu aku ada mencuba senaman untuk sakit saraf atau sakit pinggang/pinggul, namun akibatanya sakit itu terasa makin kuat. Berurut dengan tukang urut muda ini memang melegakan sakitku. Tanpa ku sedar, seminggu duaa  berlalu sakit pinggang dan kebas kakiku sudaah tidak  berapa terasa. Sakitnya hilang ntah ke mana. hanya sedikit sahaja lagi kebas yg geli-geli dan sengal di pinggang yang gitu-gitu... Syukur kerana doaku kepada Allah telah dimakbulkan. Dari Allah sakit aku itu datang dan kepada Allaha jualah sakit itu kembali. Sesungguhnya hanya allah maha penyembuh. Aku hanya berusaha kerana yakin dengan rahmat allah, dan moga sakit ujian ini dapat menghapuskan dosa2 aku. 

Kini wlaupun sakit itu masih aku rasa sikit-sikit namun itupun sudah memadai dan bersyukur ssangat daipada sakit yg kutanggung sebelum ini. Sekarang aku boleh duduk, berdiri, berjalan agak lama.Kalau dulu, setengah jam duduk berdiri malah kalau berjam-jam, memang aku boleh menangis menahan sengal bisa mencucuk.Kini syukur alhamdulilah, sudah banyak sangat bezanya.

Kesimpulannya, kata-kata itu umpama doa, perkara yg terlintas di hati, Allah itu maha mengetahui dan mendengar, kini aku diuji dengan sakit yg konon aku teringin sangat sebab jarang -jarang sakit. Nahh, ambik kau!... Sakit atau sihat, kita sebenarnya tetap dlm ujian Allah... bersukurlah selalu. Benarlah, nikmat sihat itu amat mahal... bila dah sakit, kita tidak berkira wang ringgit yang sanggup kita keluarkan. Belumlagi mendengar sana sini ada perawat atau org yg berkebolehan mengurut..kita akan sanggup pergi mencuba. Sungguh, dalam musim PKP dan momoratorium, org boleh menyimpan duit, namun bagi aku, duit itu habis kerana berubat. Aku percaya, dalam reki kita ada rzeki orang lain... aku redho.


2 comments:

  1. Skrg dh sihat ke?. Sy sedang mengalaminya. Sciatica nama penyakit ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sudah sihat.terima kasih info ttg sakit ini. memang sy tk pernah dgr.

      Delete