Saturday, March 5, 2016

Suara hati seorang aku 1

Kau ada di mana-mana

Kau umpama udara
Ingin ku buang aku yang terseksa sesak d dada
Kau jualah bakawali ubat mujarab
Inginku telan pahitnya yang amat kelat
Aku berlagu tanpa irama 
Sumbang....
Akulah mawar yang hilang tangkai
Tempang....
Aku ingin kau ada
Kala aku terjaga dari lena
Rupanya itu mimpi dusta

Okidlayu

Mata bola tiada makna

Tiada apa yg boleh dilakukan
Digolek atau menggolek atau digolek
Semua sama serupa
Tiada beza walau di mana terlihat
Dari atas, bawah, sisi depan belakang
Segalanya serupa
Tiada punca
Untuk apa lagi berkorban
Untuk siapa lagi mengorbankan
Jika sudah bulat sebulat bola
Sebulat suara dan..
Jika sudah bulat bernoktah
Undurkan saja diri setelah bosan pada mata bola yang tiada makna

Okidlayu

Memori di hujung senja

Meniti denaidenai memori di hujung senja
Kaki langit meremang ungu dan jingga yang kian kelabu 
Hanya mampu melihat semua itu perlahan pergi.
Bayu yang bertiup tiada lagi kedinginannya
menghembus jarak cinta silam yang telah menipis
Langit senja permisi pergi
Terpisah kelam harapan dari siang bahagia
Memanggil realiti kembali pulang dalam diri. 

Okidlayu








No comments:

Post a Comment