Thursday, March 27, 2014

Sajak2 ku

Menangislah

Menangislah duhai hati
Menangislah...
Keluarkan keluhan hatimu
Menangislah..
Biar mudik resahmu dalam aliran sendu
Menangislah duhai mata
Keluarkan mutiara duka
Biar bergenang di birai kaca
Menangislah..
Menangislah duhai sukma
Alirkan gelisahmu
Hanyutkan pilumu
Jauh dari danau derita
Menangislah..
Kosongkan jiwamu 
Dari sengsara sepi
Biar kelak beralun ombak syahdu
Melegakan riak-riak rindu
Menangislah...
Andai dengan itu engkau tenang
Serahkan jiwamu
Mengadu padaNya
Kerana Dia yang mengerti segalanya.

Okidputeh Azim
3 mac 2014
5.58 pm
Teluk Intan

BADAI KORA MOHD ROZI
( zahir tak terucap)

M memandang jauh ke luar kotak di hadapanmu
O nak dan ranjau yg terbentang
H hanya meripakan satu titik bagimu
D demi impian cita yang diburu
R rentak irama langkahmu bukanlah
O omongan mendayu
Z zahir yang kau pamerkan adalah gambaran 
I inpirasi yang kau junjung

Okidputeh Azim
10.15 pm
2 march 2014
Teluk Intan. 


Andainya

Andai tiba saat aku
Menghirup udara yg terakhir
Di hari ini atau esok
Terimalah aku seapanya
Setakat aku yg terdaya
Andai tiba saat aku
Meninggalkan landasan duniaMu
Sambutlah rohku
Dengan seadanya
Setelah tertulis sebagai rezki
Aku bukan orang alim
Aku tidak orang warak
Hanya biasa- biasa sahaja
Aku telah mencuba 
Mungkin setakat yang terdaya
Ada saatnya aku kuat
Tika saatnya aku lemah
Tika waktunya aku khilaf
Ada kalanya aku alpa
Andai tiba saat aku
Redhokanlah setiap yg berlaku
Yang tertimpa ke atasku
Kusedari kelemahanku
Kuakui kekhilafanku
Takkan mampu mengejar syurgaMu
Takkan daya menanggung azabMu
Berkali melanggar laranganMu
Sedikit mendukung suruhanMu
Andai tiba saat aku
Jadikanlah hariku ini 
Lebih baik dari hari semalam
Permudahkanlah urusanku
Urusan untuk mengadapMu.
Andai tiba saat aku
Mohon ampuni salah dosaku
Pada kalian yang mengenali
Atas hadirku selama ini
Dalam lakonan di pentas dunia
Mohon redhokan segala cerita

Okidputeh Azim
3.44pm 28.Feb 2014
Teluk Intan








No comments:

Post a Comment