Friday, September 6, 2013

i-Think program


Sengaja nak kongsi pengalaman tika diri ini terlibat dengan program i-think yang akan dijalankan dan di perluaskan penggunaannya di sekolah-sekolah mulai tahun 2014. Mulanya aku sekadar menggantikan guru yang tidak berkeizinan untuk mengikuti kursus ini. Almaklumlah..aku ni memang standed guru pendua. Namun aku positifkan diri dan enjoy dengan kusus yang aku hadiri itu. Berkursus disalah satu hotel di Ipoh selama 4 hari pada mulanya cukup membuatkan otak jadi jem. Jenuh nak menangkap dan memahami jenis2 dan fungsi peta i-Think ni. Maklum ada lapan peta yang perlu diingati dengan fungsinya sekali. Fuhhh! memang berasap.
Sekembalinya aku ke sekolah...maka bermula lah era merialisadikan program ini di sekolahku. Maklumlah kononnya sekolahku ini antara yg terpilih untuk jadi perintis bagi program ini. Syukurnya, sekolah dapat seorang guru besar yg komited dengan tugas dan tanggungjawab serta berminat untuk menjalankan program ini dengan segera. Maka apa lagiii...bersoraklah juru pandu i-think yg kononnya dilantik ni...apa taknya...kami banyak di suap je..yg lain guru besar yg buat!. Dari mula perkenalkan konsep kpd murid hinggalah ke pelan tindakan yg harus dilaksanakan.fuhhh!!...legaa!.
Murid2 mendengar penerangan dari Guru besar mengenai Peta i-Think.

Seterusnya,bermulalah dunia baru guru2 untuk menghidupkan budaya i-think ini di sekolah dengan sentiasa menggunakan peta ini dalam membuat nota atau sbg bahan pdp. Pelancaran program tersebut di sekoah agak meriah dan menarik dengan kehadiran Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Hilir Perak yang merasmikan majlis tersebut.
Encik Azmin meepaskan buih sabun sebagai simboik peta bulat daam majis peancaran i-Think di SKSS.

Hmm..ini penyerahan surat lantikan aku sebagai setiausaha i-Think SKSS.



Pengawal Keselamatan sekolah membantu untuk memasang banner program i-Think di luar pagar sekolah.

Barisan Jurupandu i-Think sekolah,Guru Besar dan pentadbir bergambar bersama-sama wakil pegawai dari PPD selepas acara pelancaran program tersebut.
Entah bagaimana...suatu hari aku dicalonkan sbg peserta kursus i-think bagi guru2 cemerlang dan aku duduk bawah port mp sains. Huhuhuu...masalahnya...aku ni jauh panggang dari api sbg guru cemerlang!!. Kursus selama 2hr setengah ini rupanya membuatkan diri bertambah memahami dan mendalami lagi tentang penggunaan peta i-thik ini. Maklumlahh...kita dh penah buat dan pernah tahu...kiranya recall je laa sikit2. Lagipon berkursus dengan kalangan guru cemerlang ni...banyak pengalaman dan ilmu yang kita dapat. Walaupun diri terasa kecik je waktu tu...namun pengalaman itu sangat berharga.
Peserta kursus terdiri dari GC menunjukkan hasil kerja kumpulan mereka dalam bentuk peta i-Think.
Antara soalan yang dibena berteraskan aras dari rendah ke tinggi berdasarkan situasi yang telah diberi.
Peserta kursus melihat contoh hasil kerja murid yang telah dilaksanakan di sekolah2. Antaranya ialah penggunaan buku khas untuk i-Think dari SKSS sewaktu kursus untuk GC.

Akhirnya pada 13 november 2013 secara rasminya sekolah Seri Setia telah melancarkan lagu tema i-think sekolah. Syukur, senikata yang penulis reka sendiri banyak membantu murid-murid untuk lebih mengingati dan memahami i-thiink. Gambar menunjukkan murid menyampaikzn lagu i- think untuk pertama kali didalam perhimpunan sekolah.

18 comments:

  1. salam.
    Saya baru dilantik jadi setiausaha dan diarahkan wujudkan fail untuk i-Think ni. Kalau tak keberatan boleh share tak bahan-bahan filing macam pelan strategik dan pelan tindakan. Saya harap puan dapat bantu saya.

    rohaizamk@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Ms J. Saya tak pasti dapatkah saya menunaikan permintaan Ms J dengan sepenuhnya. Namun saya akan emelkan beberapa bahan yang saya kira dapat membantu Ms J serba sedikit dalam program ini.

      Delete
    2. salam, saya ingin mendapatkan softcopy buku program pelancaran program i-think di sekolah puan.
      Saya berharap puan dapat membantu saya serba sedikit untuk melancarkan program ini di sekolah saya. Andai tidak menjadi keberatan, sudilah kiranya puan emailkan kepada saya melalui email. mrs_teruterubozu@yahoo.com. Terima kasih yg tidak terhingga..

      Delete
    3. As Salam
      Saya ingin mendapatkan softcopy buku program pelancaran program i-think di sekolah puan.
      Saya berharap puan dapat membantu saya serba sedikit untuk melancarkan program ini di sekolah saya. Andai tidak menjadi keberatan, sudilah kiranya puan emailkan kepada saya melalui email shamrana746@gmail.com
      Terima kasih yg tidak terhingga..

      Delete
  2. Assalam.

    Saya tercari2 bahan untuk memulakan program i think di se saya.Alhamdulillah terbaca blog puan..dengan rasa rendah diri minta jasa baik puan untuk berkongsi dgn saya sebarang bahan @ softcopy yg saya boleh gunakan di sek saya melaui email n.musliman@yahoo.com.InsyaAllah sedeqah jariah puan saya manfaatkan sebaik mungkin.tk byk2.

    ReplyDelete
  3. Salam
    sy harap kita dapat berkongsi program-program yg telah dilaksanakan dan akan dilaksanakan sepanjang 2015..saya harap dapat berkongsi dengan semua guru s/u i THINK

    ReplyDelete
  4. salam puan..boleh tak nak jugak bahan2 untuk buat fail ithink ...saya pun kena jadi penyelaras di sekolah...harap puan dapat bantu sebab memang tiada idea untuk mulakannya...

    lotus_5442@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. saya juga nak berkongsi utk buat fail think. boleh email kat saya juga.tq
    haya_jiha@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. saya juga nak berkongsi utk buat fail think. boleh email kat saya juga.tq
    haya_jiha@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum pn guru yg dihormati , sudi lah kiranya untuk berkongsi bahan utk letak dlm fail ithink.. ini email saya mmuhainimmj@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan, saya gagal emel kpd aamat yg diberi. sila beri semak alamat emel puan. atau hubungi sy di rhmhimah@yahoo.com

      Delete
  8. blh saya dapatkan maklumat fail pengurusan i-think.. saya baru dilantik sebagai penyelaras dan tidak tahu apa yang perlu saya lakukan dahulu.. blh x email pada saya maklumatnya..
    nawwar.nava@gmail.com

    ReplyDelete
  9. blh saya dapatkan maklumat fail pengurusan i-think.. saya baru dilantik sebagai penyelaras dan tidak tahu apa yang perlu saya lakukan dahulu.. blh x email pada saya maklumatnya..
    nawwar.nava@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum... cikgu, boleh tak saya nak dapatkan bahan untuk fail pengurusan iThink. terima kasih.
    suriatie5981@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum... cikgu, boleh tak saya nak dapatkan bahan untuk fail pengurusan iThink. terima kasih.
    radziahsmkllk@gmail.com

    ReplyDelete