Wednesday, July 4, 2012

SIKSANYA CINTA JARAK JAUH....

Aku sekali lagi terpaksa mengharungi perpisahan dengan suamiku yang tiba-tiba di tukarkan ke Putra Jaya. Sudahlah selama 10 tahun ini aku sudah dikategorikan duduk berjauhan dari suami kerana suami bekerja di daerah lain(Lumut )sementara aku di Teluk Intan.Suamiku hanya dapat pulang ke rumah pada hujung minggu dan sekali sekala pulang pada hari Rabu. Untung jarak ke Lumut anggaran 1 jam sahaja jauhnya. blehlah juga suamiku pergi balik hari sahaja.

Namun apabila kini beliau ditukarkan ke Putra Jaya, jaraknya semakin jauh dan kekerapan untuk dia pulang semakin kurang. Mungkin hanya pada setiap hujung minggu, itupun jika tiada aktiviti yang menghalang untuk kami berjumpa.Kemungkinan juga kami akan bergilir untuk saling mengunjungi antara satu sama lain.
Setakat masalah untuk berjumpa, mungkin masih boleh kami tangani, namun untuk mengharungi dan menghadapi cinta jarak jauh ini tidaklah semudah yang disangka. Walaupun Ogos ini mahligai kami genap berusia 20 tahun, namun cabaran dan pancarobanya juga tidak kurang gagah untuk menguji kesetiaan dan kejujuran hubungan ini. Adatlah manusia pabila sering berjauhan, tentu ada perasaan sunyi dan boring yang adalalanya diisi oleh perkara2 yang dianggap remeh dan main2..namun boleh sehingga menyebabkan perkara itu serius dan besar.

Perlunya kesabaran yang tinggi untuk seorang wanita,ibu dan isteri menangani semua masalah anak sendirian,,menguruskan kelancaran rumahtangga sendirian ... serta membayar bil-bil sendirian... Alang-alang  bagi seorang wanita, jika tidak cekal dan kuat, tentu segalanya tidakkan terurus.

Belum lagi menyentuh tentang susah senang dan sakit demam yang dihadapi sendirian...bolehkah bayangkan betapa jauh di sudut hati sentiasa tersiksa menahan rasa, merindui dalam masa sama meragui suami?..Bagaimana untuk kita mengejas dan mengendalikan hati dan jiwa yang terseksa rasanya oleh cinta jarak jauh ini. Mengusir kerinduan ini amatlah sukar sekali, seolah membakar diri sendiri...

Untuk seorang lelaki, atau suami rasanya mereka tidak pula memperlihatkan kerisauan dalam meninggalkan anak isteri berjauhan?..etakat bertanya khabar sekali sekala mungkin bagi mereka itu sudah memadai. Mereka lebih releks dan tenang mengharungi situasi ini...yang tercipta bagi mengikuti jadual pertemuan ini dengan teratur?Tidak risaukah anda jika berada di tempatku?..

Seandainya pasangan kita itu kuat iman, agama dan pegangannya, sudah tentu kita tidak akan risau dan susah hati kerana tahu bahawa mereka terbatas dalam hukum hakam agama dan adab sopan, namun jika pasangan kita bukan tergolong dalam mereka yang sebegitu sudah tentu hati kita juga sentiasa berkocak kerana bimbangkan langkah mereka jauh terjebak. Mampukah kita wanita hidup dalam keadaan stress dan memendam serta menahan perasan sebegitu?..

Mungkin penyelesaianya ialah kita mengikut suami berpindah ke sana... namun, semuanya dari a-z terpaksalah wanita juga yg memikir dan mengusahakannya sendirian.......kerana dalam situasi yang aku hadapi sekarang, suami masih belum mengizinkan untuk aku mengikutinya berpindah ke sana.Apa alasan yang dalam fiikrannya, tidaklah diketahui kerana soal hati biarlah tuhan yang tentukannya.

Jauh dalam sudut hati..aku hanya mampu mengharap dan berdoa agar hati-hati kami, cinta kami tetap utuh dan tidak berubah atau goyah dek pancaroba dan dugaan dunia. aku mohon agar tuhan peliharalah kami suami isteri agar damai mengharungi cabaran yang tersurat ini. Hanya mampu meminta segala kebaikan dan di jauhkan segala keburukan untuk kami terus menyusun langkah di hari-hari yang mendatang ini. Aminnnn.

No comments:

Post a Comment