Wednesday, February 1, 2012

Em mo c...dek gb baru.

 01February 2012

 Pagi tadi terharu sekejap dengar kata-kata aluan gb yg baru...menyentuh tentang kerdilnya orang bawahan apabila kehadiran kita seolah tidak diterima sebagai ahli di kalangan mereka!... kerana...kita kan manusia biasa?
Memang sukar nk pisahkan perasaan dari terasa...merasa...dan berasa.


Namun sedikit lega mendengarkan kalimah yg berbaur toleransi,perihatin dan sedardiri sebagai pemimpin. Siap membezakan antara kritiria seorang PENGARAH dan seorang PEMIMPIN. Selalunya seseorang yang berani menyatakan pendapat dan rasa hatinya kepada orang lain, merupakan seorang yang sedikit sebanyak mempunyai ciri atau misi seperti apa yang dikatakannya kerana jika tidak mahu kelihatan bodoh dengan janji diri sendiri.Bukan begitu?


Bagusnya jika kita membuka lembaran baru tanpa terpengaruh oleh emosi, kisah lalu, cerita ceriti sebelum merasa sendiri atau melihat sendiri kebenaran, kenyataan dan keadaan tiap sesuatu itu. Pentingnya punya kendiri yang kuat .... semuga niat tulus beliau membantunya menjadi gb yang disegani. Selamat bertugas cikgu!


"Jadilah kamu orang yang baik, orang yang baik bila ada disukai, bila tiada dirindui, bila mati ditangisi, janganlah kamu jadi orang yang jahat, bila ada dibenci, bila tiada disukai, bila mati disyukuri." - Sayyidina Ali bin Abi Thalib.

30 dis 2013..

 Masih di situasi mesyuarat guru untuk menghadapi tahun baru 2014.. Kata- kata aluan dari gb aku hayati lagi... Setelah  dua tahun melakar kenangan di SKSS terlihat corak pemikiran dan pandangannya hasil pergaulan serta penilaian gb terhadap kami. Aku hanya ingin menyentuh secara umum yang melibatkan perasaan aku sahaja... Sesungguhnya segalanya boleh kuterima dan harus juga ku terima. Pasrah pada ketdntuanNya.. Aku tidak nafikan.. Manusia punya pendapat dan penilaian berbeza, bergantung serta bersandar kepada bagaimana dia dan siapa orangnya.. 

Terus terang.. Aku menyedari pandangan manusia melihat sesuatu skop memang berbeza.. Umpama kita melihat sebuah kotak ubat gigi dari sudut yang berbeza.. Mungkin sudut pandangan saya melihat dari sisi kotak tetapi orang lain melihat dari sudut hadapan atau belakang trrhadap benda yang sama tetapi pendapat masing- masing adalah berbeza!.
Aku tidak salahkan mereka yang berlainan pendapat atau berbeza ini, namun agak terkilan sekiranya mereka berpegang pendapat mereka tanpa menyertakan sifat timbang rasa dan toleransi.. Mungkin terdapat unsur ego dan berpegang kepada ketegasan mereka sehingga keputusan atau pendapat tidak ingin dicelahi oleh unsur- unsur keperimanusiaan. Harus juga orang yang sebegini turut dipengaruhi oleh bisikan, atau pendapat dari orang lain yang lebih dipercayainya. Lantaran ingin dilihat dan dihormati serta digeruni.

Untuk itu..aku menyedari..dan belajar sesuatu...apa yang dapat ku nyatakan di sini hanyalah.. Langkah kaki di tahun baru 2014 ini tidak akan aku sulami dengan angan- angan indah walau setitik. Berakhir sudah zaman menaruh harapan dalam diam..kerana seseorang itu tidak akan dipandang jika setakat biasa - biasa sahaja. Di zaman yang serba mengejar kemajuan dan kejayaan serta nama ini, peranan seseorang itu sangat memoengaruhi lebih-lebih lagi jika seseorang itu pandai bersosial, bargaul dan menonjolkan diri. 

Selamat menjalani hari- hari terakhir bertugas di sekolah untukmu gb ku. Dua tahun yang menyimpul saat masam manis bersama- sama warga SKSS. Semuga ianya pengalaman yang terus mematangkan dan membawa teladan di masa-masa mendatang. Sebuah sajakku yang khas ku reka edit untuk ku bacakan sendiri buat gb di hari persaraan bdliau 30 Oktober ini masih ku simpan , namun aku sudah berkira- kira untuk mewakilkan sahaja sesiapa bagi mendeklamasikan sajak itu buatnya!....

Wallahu aklam.

No comments:

Post a Comment