Monday, May 29, 2023

KUNJUNGAN KE SURABAYA

Aku tidak anggap ketibaanku di Surabaya sebagai  satu lawatan tetapi lebih kepada kunjungan ke rumah rakan sahaja kerana  kebetulan adikku ada kawan di sana dan kawannya kebetulan telah pulang ke Surabaya sempena  dapat bercuti panjang dari majikannya di Malaysia.

Syukur kunjungan kami mendapat sambutan yang baik dari kawan adikku. dari airport kami terus disambut dan dibawa nemaiki MPV yg selesa menuju ke Tuban. Walaupun dari luar kenderaan itu nampak gah dan cantik tetapi rupanya di dalamnya masih enggunakan transmisi manual. Nasi baik dapat kenderaan yang berekon.Rupanya kawan tu kampungnya di Tuban. Perjalanan mengambil masa 3 jam juga dah la kami sampai di air port sekitar pukul 4 petang, dan akhirnya tiba di rumah kawan hampir pukul 9 malam. Perjalanan dari petang bawa ke malam tidak dapat menyajikan pemandangan sekitar dengan jelas. Yang jelas cuma kesssibukan dan kebingitan di sepanjang perjalanan di jalan raya! hahahahah...

Tibanya di rumah, dengan letih dan perut lapar kami dihidangkan ketupat nasi bersama kuah lemak atau gulai bercampur ikan pari salai beserta beberapa juadah sampingan yang ringan. Alhamdulillah sedap sungguh makan ketupat besar yang dihidang!.. sungguh! itulah pertama kali aku melihat ketupat sebesar itu!...

Keesokan harinya selepas subuh kami mengambil peluang berjalan kaki mengelilingi kampung atau perumahan tempat kami tinggal itu. Beramah mesra dengan penduduk di situ sambil melihat-lihat fenomena sekitar di tempat orang. Kami terkejut melihat cara menuai di kebun jagung yang memotong bahagian atas pokok dan hanya meninggalkan buah jagung yang hampir tua. Buaah jagung akan dibiarkan sehingga kering di pokok barulah dituai.

Pagi itu kami ingin mencuba menu sarapan pagi yang ada dijual di hadapan rumah dan di tepi jalan perumahan di situ. Antaranya kami rasa beberapa jenis kuih, nasi pecel dan pulut

nasi pecel. ada kuah gulai berserta sayuran dan peyek.

gerai tepi jalan depan rumah

pulut makan bersama kelapa parut

Selepas sarapan, kami di bawa pusing-pusing kampung itu dan melihat kebun jagung serta kandang kambing dan lembun.Kami diberi pinjam motosikal. dikesempatan tu dapatlah kami pusing keliling melihat kampung di Tuban dan terdapat bebrapa kebun pokok jati yang ditanam di situ.Kawasan perumahan atau kampung di situ memang padat dan rapat-rapat rumahnya antara satu sama lain, manakala laluan celah-celah rumah memang kecil dan membolehkan hanya motosikal sahaja melaluinya. Jalan besar pun hanya memuatkan sebuah kereta untuk lalu dan jika berselilih salah satu kereta perlu ke tepi dan mengalah.

Selepas pusing-pusing desa kamipun bersiap untuk pergi ke pekan Tuban dan melihat-lihat suasana di sana.Rupanya di Tuban ada terdapat makam Wali Songo yang menjadi tempat pelancongan. Kami teruja untuk pergi kerana alang-alang dah sampai Tuban mengapa tidak melihat sendiri sejarah yg ada di situ. Suasana di pemakaman sangat meriah dengan pelancong tempatan yang datang dari Jambi dan daerah terdekat. Bersebelah makam ada masjid biru yang cantik dan besar.Laluan untuk ke makam penuh dengan kios jualan makanan dan gerai / bazar yang menjual cenderamata serta pakaian-pakaian. Masuk ke dalam makam kena bayaar harga tiket. lupa pula berapa . Suasana di dalam kompleks pemakaman pula riuh dengan suara zikir dan tahlil yang dibaca oleh pelawat yang kunjung ke situ. Adik amik kesempatan untuk membaca yasin  dan berzikir. Kami sempat juga menemubual penjaga makam mengenai kisah Wali Songo.

antara gerai jualan disepanjang laluan ke makam wali songo

Sebelum pulang sempat kami mencicipi makanan di gerai  antaranya mencuba makan Soto dan Bakso Namun rasanya tidak memenuhi piawaian tekak dan berbeza dengan Soto di Malaysia.

kami singgah di gerai makanan jual mi soto dan bakso

Ini hidangan soto, rupanya di dalamnya ada nasi tapi  bukan bubur nasi

Bakso dan soto

Kami sempat melencong ke kawasan pantai berdekatan untuk melihat suasana di situ. Pantainya tidak berapa menarik dan kotor, tiada pasir dan hanya lumpur.. kami tidak ambil masa yang lama dan teruskan perjalannan pulang. Menaiki motorsikal dalam kawasan jalanan yang sesak dengan motor dan berebut dengan kereta, membuatkan kita agak cuak kerana rata-rata pengguna jalan raya keihatan kurang berdisiplin. Namun mungkin sudah kebiasaan, cara membawa kenderaan di jalanan secara  tidak teratur sepertinya tidak pelik bagi mereka tapi amat merimas dan merisaukan bagi yang tidak biasa.

Bersambung untuk catatan di hari esoknyya....