Wednesday, December 7, 2022

MISTERI YANG MASIH MISTERI

 Bila kuingat dan kenang kembali, ada beberapa peristiwa misteri yang pernah aku alamai atau sesuatu yang masih menjadi tanda tanya buat diriku sehingga kini. Kebanyakan perkara misteri itu melibatkan kesihatan dan keupayaan diri aku. Hairannya, perkara misteri itu bermula selepas aku berpindah tempat kerja, dari Sri Setia ke Kg Selabak.

Perkara pertama yang aku alami ialah tiba-tiba piggang dan kaki ku sakit.Lenguh dan nyeri, semakin hari semakin kuat. di bawa berurut pun tak kebah juga.Aku berurut dengan Wak Som,seorang tukang urut di Kg Selabak, tetapi masih lagi allah belum izin sembuh, urutan tidak dapat mengurangkan sakit kaki dan pinggangku itu.. Sakit di kaki itu menjadikan pergerakan aku terhad dan lambat kerana aku berasa kakiku teramat berat dan sukar untuk aku berjalan atau melangkah dengan pantas. Pergerakan aku menjadi lembab dan perlahan. Setelah hampir seminggu menahan sakit kaki, aku mencuba untuk membuat rawatan alternatif secara Islam. Aku pergi ke pusat rawatan Syifa d Padang Tembak. Sewaktu rawatan, tiada apa yang pelik berlaku dan aku juga rasa biasa-biasa sahaja. Namun selepas habis rawatan, dan aku mahu bergerak pulang ke rumah , namun sesuatu yang agak pelik berlaku pada diriku. Sebaik aku tiba di kereta, tiba-tiba aku berasa terlalu mengantuk dan menguap tidak berhenti. Tubuhku terasa lesu dan letih. Aku berasa tidak bermaya. Ikutkan hati, mahu sahaja aku tidur di dalam kereta. Sepanjang perjalanan pulang yang tak sampai 5 minit, aku terasa bagai terlalu lama sekali nk sampai ke rumah. Setiba di rumah, aku terus menuju katil dan tidur sepuasnya.  Alhamdulillah, sakit kakiku beransur sembuh selepas itu.

Perkara ke dua yang ku alami dan ku anggap agak misteri ialah tidak lama selepas sakit kaki, aku tiba-tiba di serang gatal2 seuruh badan. Kulit ditumbuhi ruam kecil dan gatal yg merenyam. Kulit berubah menjadi kering dan berkedut... aku tak tahu punca dari mana sehingga aku diserang gatal seluruh tubuhhku. Aku tidak selesa berpakaian. Balik kerja aku akan tanggalkan pakaian dan hanya berkemban sahaja. Gatal merenyam seluruh tubuh menyebabkan kesan parut di seluruh tubuhku terutama belakang badan dan kaki . Kadang sehingga menggelupas dan terluka . Tubuhku penuh dengan parut  "duit syiling" Wajahku pun ada masanya kelihatan kusam dan menakutkan adakala nampak seperti normal. Apabilla waktu semakin meninggi, kegatalan dan merenyam itu semakin terasa sehingga aku tk selesa dan gelisah mahu segera pulang ke rumah untuk membuka pakaian. Apabila ku oles atau usap tempat yang gatal itu, seakan terasa pedih seoerti di hiris pisau. memang sungguh menyiksakan. Keadaan ini berlarutan berbulan lamanya sehinggalah aku pergi berjumpa perwat syifa. Semasa rawatan, apa yg kurasa ialah satu perasaan sedih dan hiba tiba2 menyelubungi jiwaku sehingga aku menangis tiba2. Aku sendiri tidak tahu kenapa aku menangis atau sedih sebab apa. Namun rawatan syifa masih belum serasi untuk menyembuhkan . Aku di bawa pula oleh adikku berjumpa seorang pengamal perubatan tradisional, seorang tua dan sangat berpengalaman. dia memberikan aku minyak masak untuk di sapu pada tempat yang gatal. Alhamdulillah, kian hari gatal itu kian hilang sendiri. 

Selesai masalah gatal-gatal di tubuhku, tidak lama selepas itu aku mengalami lagi sakit pinggang yang teramat hingga membuatkan aku tak boleh duduk lama kerana terasa duduk di atas benda tajam. Yang aku perasan, ia berlaku selepas aku mengunjungi sebuah tempat rekreasi mandi sungai di Janda Bik,. Balik dari sana pinggang mula meragam. Aku terpaksa meminta tolong anak sulungku memandu kereta menuju ke rumah tukang urut di Sg Besar. Semasa berurut,tukang urut mengatakan dia berasa tidak selesa dan seolah ada sesuatu yang tidak kena. Tiba-tiba tangan dan jarinya terasa lemah dan dia mengantuk rteramat sangat semasa mengurut aku. Dia menguap bebrapa kali. Kesimpulannya, dia menyuruh aku mencari air musoffa dan minum 3x sehari. Selepas berurut, aku pun mencari air yang dinyatakan dan meminumnya di dalam kereta. Tak semena aku berasa mual dan rasa nak muntah sedangkan aku tidak makan apa-apa sejak pagi disebabkan sakit pinggang ini. Hampir sahaja aku minta anak memberhentikan kereta di tepi jalan kerana nak muntah tetapi yang terasa keluar hanyalah angin sendawa sahaja.namun selepas itu, Alhamdulillah sakit di pinggang hilang perlahan-lahan. 

Satu lagi sakit yang aku alami dan yang paling serius aku rasakan kerana sakit ini yang paling lama aku alami lebih dari 6 bulan. Dalam masa tempoh itu, pelbagai cara rawatan telah aku cuba untuk merawat sakit itu. Sakit yang masih lagi melibatkan pinggang dan kakiku. Isa bermula ketika aku menunaikan solat tarawikh, tiba-tiba sahaja terasa benda mencucuk di pinggangku. Mencucuk yang agak lama sehingga seluruh kaki kiriku kebas dan membengkak dari pinggang hingga hujung kaki. Bagaimanapun sebelah lagi pinggang dan kakiku tidak pula sakit. Keesokan harinya kaki yang sakit itu bengkak dan kebas seperti digigit semut. Aku gelar kesemutan.Apabila bangun sahaja, seluruh kaki akan  kesemutan sehingga mencucuk-cucuk sakitnya dan kebas. pinggang lenguh sengal dan mencucuk bagai duduk di atas benda batu tajam. Hanya yang meredakan apabila aku baring sahaja. aku tak boleh duduk lama , 5 minit pon aku dah gelisah, sakit lenguh kebas dan 1001 rasa yang tak boleh nak ku huraikan. setiap minggu aku akan berurut dan pantang dengar tukang urut yang mahir, aku akan cuba berurut dengan harapan boleh sembuh. Selain itu, aku juga mencuba urutan kiropratik dengan 3 orang berbeza termasuk urutan ala-ala master Chriss tu namun masih belum baik. Aku turut mencuba rawatan akupunture, juga masih tidak sembuh. 

Ada peristiwa berurut yang tak dapat aku lupa tika berurut dengan seorang tua Mek berasal dari kelantan. Sebelum urut aku dia minta utk sediakan bakul sampah untuk persediaan dia muntah. katanya, kalau dia tak tahan adakalanya dia akan muntah apabila mengurut orang.Namun, yang muntah ketika berurut itu ialah aku! sebanyak 2x aku muntah. Muntah yang busuk dan hitam bagai air longkang. Dah la muntahnya banyak, tak tahu datang dari mana kerana aku tak makan berhari-hari sebab stress dek sakit ini. Mek mengatakan semasa mengurut aku, dia terasa ada pasir yang keluar semasa dia mengurut. Bagaimanapun, kaki dan pinggangku masih nelum sembuh juga. Aku dh mula rasa kecewa stress dan seakan hilang harapan. Aku tidak ceria, aku memendam rasa sedih sendirian. Namun aku teruskan juga saranan untuk mencuba lagi. Aku berurut lagi dengan tukang urut yang pernah mengurut sakit pinggang aku dulu. Kali ini perkara yang sama juga berlaku, tangan dan jari tukang urut terus lemah dan dia menguap banyak kali. Terus dia mengesyorkan agar aku buang dahulu sesuatu yang mengganggu di tubuhku . Jika tidak dibuang, peluang aku untuk boleh sembuh akan kurang  katanya. Rentetan itulah aku ditemukan dengan perawat tradisional ini dan rawatan cara dia memerlukan maccam-macam benda untuk aku sediakan . Antaranya ialah jarum, telur ayam kampung, upih pinang, pisang masak, kain hitam dan kuning kemenyan dan beberapa yang aku pun tak berapa ingat dah. Kesemua permintaan perawat itu aku cuba tunaikan walaupun cabaran untuk mendapatkan semua itu ada bermacam-macam kisah berlaku di sebaliknya.

Bagaimanapun, selepas sebulan dari rawatan itu, sakit pinggang dan kakiku masih juga belum baik Masih belum berjodohan untuk sembuh. Aku meneruskan lagi berurut dengan orang-orang yang menawarkan perkhidmatan itu. Suatu hari, aku terjumpa tukang urut dari Sg Besar dan aku terus book berurut dengannya ditemani adikku. Tak tahulah nak gelak atau tidak ketika mula2 berurut dengan yang sorang ini. Semasa mengurut, dia akan sendawa dan mengeluarkan angin sehingga seakan menjerit dan jeritannya itu membuatkan aku dan adikku terperanjat ketika pertama kali mendengarnya.. nak tanya malu. Adakalanya kami menahan dari ketawa kerana kehairanan selain terkejut. Menurut tukang urut yang masih muda ini, urat di kakiku tenggelam dan menyebabkan kebas. Dia juga ada mengesyorkan untuk mencuba ubat di kedai seng sei. Aku mengulang berurut dengannya lebih dari 3 x. pendek kata jika ada free aku akan booking slot berurut selang 2-3 minggu. Aku juga ada memakan ubat yang kubeli dari kedai sengsei itu jika aku terlalu sakit. Ubatnya ada 3 warna, putih, biru dan  merah kalau tak silap.Alhamdulillah,aku perasan, selepas 2x berurut terdapat perubahan dan kakiku semakin berkurang sakitnya. Sehinggalah akhirnya perlahan-lahan kebas di kakiku menghilang sendiri tanpa aku sedari bagai hilang di tiup angin. Hingga sekarang aku tak tahu, rawatan yang mana satukah yang serasi denganku hingga sakit kaki dan pinggangku ini sembuh. 


                                          inilah upih pinang yang akhirnya kami gubah jadikan sebagai kapal yang besar sekali!.. hahahahah

Ada yang mengatakan sakit pinggang dan kaki ku itu seperti sakit Scatia. Entahlah,mula-mula pergi ke doktor swasta, doktor tu ingat aku kena slip disc. Ada juga yg kata hanya sakit otot.. sebab semua result darah dan asid uric masih ok dan terkawal.


No comments:

Post a Comment