Tuesday, September 21, 2021

HIJRAH : SATU PADAH ATAU HIKMAH?

 Okid, [22.09.21 11:11]

HIJRAH-satu padah atau hikmah?


Aku memandang kosong apa yg ada d hadapanku.. siaran tv kali ini sedikitpon tidak menarik perhatianku, aku sekadar merenung jauh namun fikiranku merawang ke arah lain. Hatiku rasa tidak tenteram.. aku tidak tahu apa seharusnya aku lakukan.. bagaimana harus aku hadapi waktu2 seterusnya dlm situasi "begini"..  penat memendam rasa, letih berpura-pura dan bukan jiwa aku hidup dalam lakonan.. 

puas aku menenangkan hati, memujuk dan bertawakkal redo dgn apa yg aku hadapi.. kenapa harus  aku ?...satu situasi yg paling aku tk pernah sangka dan tidak ingin untuk terlibat.. satu situasi yg meruntun hati aku... paling aku kesal, aku tidak dapat berbuat apa2... di mana daya aku tika itu? Aku langsung tidak dapat membantu... 

aku dilanda bersalah, aku rasa aku tidak berguna..paling aku kesal, aku ibarat tikus  yg menikus di tengah2 .. hanya mampu mendengar dan memerhati ...

Peristiwa siang tadi tidak kusangka sama sekali, malah  tanpa jangkauan fikiran kisah itu kian berlarutan ibarat api di dalam sekam... aku sengaja di kambing hitamkan sebagai perantara... aku tika itu hanya mampu belajar menarik rambut di dalam tepung..mohon urusanku dipermudahkan.. 

Tuhanku, apa hikmah dugaan ini, sungguh permulaah hijrah aku hanya penuh kesedihan dan air mata murah nilainya, dan selama itu aku mencari kekuatan sendirian hadapi satu demi satu situasi yg tidak sepatutnya aku terlibat dan bukan urusan mutlak aku namun aku tidak mampu berkata tidak.. 

kini penyesalan sudah tidak berguna, nasi sudah menjadi bubur dan aku kehilangan peluang mempunyai rakan berkongsi cerita, berukhwah hingga syurga. 

 


No comments:

Post a Comment