Sunday, December 16, 2018

Ke Ladang Teh Gaharu Gopeng

Niat nk pergi ke ladang teh gaharu ni bermula bila ada kawan yg pergi ke sana menceritakan tempat tu dlm wasap grup. Mulanya aku nk ajak semua anak2 pergi pd hari sabtu. Tapi mereka nk tk nak je, bangun pon lambat lagikan nk bersiap?!.. so, sabtu bertukar kpd ahad, masing2 pun buat bodoh je, dr pagi sampailah meninggi hari. Hati aku di dalam bagai digaru bila merasakan hajatku nk tgok tempat tu seolah tk kespaian. Lagipun dgn cuaca bln disember yg setiap hari hujan sebelah petang, buat aku redho n pasrah jk rezeki tk memihak pd angan2  ku ini..
tiba2... hari ahad tu rasa mcm pjg sgt n kami tk buat apa2 pun, sekadar mereput kt rumah... dh la aku pun masak n mkn tghari tu dlm pukul 3 lebih... masa mkn aku spontan  tanya suami, nk kuar jln2 tak? “Kata nk pergi tempat tu, pagi td relak je tk de pun mcm nk pergi, jawab suamiku...apa lagi?.. akupun terus jela jawab, ok kita g lps mkn dan pegi berdua je klu ank lain tk nk pegi.( sbb nk tghu mereka bersiap mau sejam lebih). Aku sempat ofer pd ank lelaki je sbb tk perlu nk bersiap lama2!. Kami pergi 3 org. 
Dlm perjalanan cuaca elok lg cerah, tp separuh perjalanan dh mula ada rintik2 hujan d cermin kereta. Dh la perginya lewat ( 4.00 prg).. anggaran tiba dlm sejam dan tempat tu tutup pukul 6 ptg!..  aku cemas dlm hati... lantas aku berdoa agr Allah beri izinNya utk kami sempat  merasai lawatan ke tempat itu. Ya allah, jgnlah turunkan hujan dulu, sempatkanlah kami ke ladang teh gaharu itu, aku brrdoa bnyk kali. Namun, sebaik tiba d kampar dan menghampiri gopeng, hujan renyai mulai turun. Aku lantas tersenyum n ketawa dlm hati n langsung tk kesal atau kecewa jk hujan terus membasahi bumi kerana aku tahu, memang waktu2 ini begitulah cuaca d kawasan kami. Jadi? Buat apa salahkan cuaca n musim?.. percaya pd rezeki sahajalah. 
Kami teruskan juga perjalanan.., berpandu kpd map kami beberapa kali terlepas sinpang  menuju ke ladang tersebut. Syukur, masuk sahaja dlm kawasan kampung tersebut, hujan sudah reda.!.. syukurnya ya allah!..  kami redah lg jln2 kg hingga cuak kerana kami seakan sesat. Rupanya kami dibawa hingga terjumapa gerai mee kari yang sentiasa ramai pelanggannya. malangnya kami tk sempat merasa kerana d kejar waktu. Selain itu, rupa2nya di dalam kampung itu banyak terdapat tempat berkhemah dan camp sertta gua yang menarik...lain kali kami akan pergi lagi. aku set map sekkali lagi  n gamble ikut shj ke mana map bawa kami... hingga akhirnya.... kami ternampak papan tanda hoga tea valley n pintu gerbang great wall!.. yeayyy!.. dh sampsi juga akhirnya!..  



tk berlengah aku terus pergi ke kaunter tiket n bertanya jk masih d buka utk org awam.. syukur, ada 1 lg fmly pun sdg menunggu van utk ke stesen2 d ladang itu!.. 


Sebaik tiket d tangan, hatiku berbunga riang kerana hajat telah hampir kedampaian!. Hihihiii... bkn apa, dh la sampai dlm pukul 5 lebih, kami ada sikit je lg masa utk sampaikan je pukul 6 ( masa tamat) risau tksempat. 
Sementara tunggu van dtg, aku posing sebelah kaunter n lihat2 sekitar cafe di situ. 



dalam van yg membawa kami ke stesen d ladang tu. Kami pilih seat belakang tp kurang jelas nk dgr penjelasan dr driver twntang info ladang tu ku suasana bising!..



pemandangan dari stesen pertama...cantik juga





ini di stesen ke dua, bnyak poko2 d lukis dengan gambar2 binatang pelbagai jenis,,, pilih je a nk pelok pokok yg mana..kihkihh

ladang pokok gaharu dari dekat

di stesen ke 3 tk banyak yg menarik sekadar pokok besar gaharu berganding dengan pokok pontianak tuuu, selain ada kolam ikan yg airnya keruh.


Antara gambar2 yang sempat kami rakamkan dlm cuaca petang yg redup. Memg menarik juga kawasan ladang tu,untuk  kelainan n ketenangsn... 
Sebaik sahaja tamat lawatan kami ke tiga buah stesen di ladang tersebut, van membawa kami pulang semua ke tempat mula2 kami sampai. Kami masuk ke dalam gaeri dan kafe yg ada di situ. Ada juaan anak benih pokok, ada jual herba cina, teh gaharu dan kopi gaharu. Sempatlah aku beli sekotak teh gaharu dan kopi sekadar buah tangan n kenangsn.. Kami juga berpeluang merasa teh gaharu percuma di galeri tersebut. Rasanya ok dan wangi seakan teh daun mulberi!...
Namun,sebaik sahaja selesai membeli aku terdengar bunyi bising dari luar... agak kuat... Subhanalahh!...rupa-rupanya itu bunyi hujan di luar yang ebat selebat-lebatnya!... Maha suci Allah!..memang benar, Allah tundakan hujan utk mengizinkan aku melawat tempat ini dan sejurus habis lawatan, hujan pun turun semula. Dlm hati aku bersyukur dan tk berheti berdoa dlm hujantersebut agar semua urusan keluargaku dipermudahkan selamat pergi dan balik dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment