Friday, August 26, 2016

MONOLOG SEBUAH DIARI


Episod 1..

Saat perkhabaran dari dia telah tidak ku terima,dan saat kata pemutus darinya sudah muktamad, sukar untuk gambarkan perasaan ini. Bersyukur pada-Nya kerana memelihara dia . Namun pada masa sama, aku rasa satu kehilangan. Namun belajar untuk tidak menyesali serta usaha untuk redha. 
Bukan mudah.. Jujurnya, 20 hari berturut2 tiada seharipun air mata ini tidak menitis. 
Hidup kurasa bagai mati.. Namun untuk ku menyesali, tidak sekali-kali biarpun pelbagai emosi yang aku rasai. 
Sampai satu saat, aku rasa perlu cari kekuatan luar dan dalam supaya aku dapat terus melangkah. 
Sehingga terpaksa mwminta air penawar untuk memanggil semngat yang hilang . Alhamdulillah,selama dua hari air mata ini tidak lagi menitis.
Pada masa itu memang jelas fizikalku berubah sehingga menjadi pertanyaan kawan-kawan dan keluarga. 

Episod 2

Satu perasaan pelik tiba-tiba melanda diri.. Tak pasti adakah ia kekuatan atau kelemahan..
Semua keputusan yg aku buat bagai ada sesuatu yang mengarahkan.. Pada masa yang sama semangat iaku untuk sambung belajar terus meruap namun aku pujuk diri dengan beri masa setahun lagi pada diri sendiri. 
Tiba-tiba juga aku rasa kecewa dan jemu dengan rutin kerja sekarang, satu keputusan drastik aku ambil walau dahulu ini bukan aku. Tapi mukin ini satu cara untuk aku lari dari semua ini walaupon aku tahu ia bukan sesuatu yang mudah. Aku majukan borang tawaran PK DG 44 yang di buka. 😥
Hidup tetap diteruskan walaupun aku dalam dunia sendiri yang sepi. Masih mencuba untuk tinggalkan sejarah lama dengan pelbagai cara. Aku masih gagal mengawal air mata setiap kali rindu menyesak di dada. Hanya doa dan zikir menjadi sandaran agar perasaan ini kembali ke azali..

Episod 3.

Hari kian berlalu dan aku masih cuba meneruskn hari yang mendatang tanpa dia.Semua keputusan dan tindakan yang aku lakukan itu sebenarnya adalah salah satu usaha untuk menyebukkan kan diri dari mengingati kisah lalu. Kata-kata motivasi darinya sering aku tatap baca berulang kali sebagai sumber kekuatan diri untuk terus redho dan istiqamah. Menyedari kami dalam 2 dunia berbeza, hanya mengharapkan hikmah atas semua izinNya ini. Aku teruskan usaha untuk tidak menjadi seperti aku yang dulu. Aku cuba ubah diriku agar aku menjadi seorang aku yang baharu. Aku potong rambut sependeknya. Biarlah buruk dan pelik. Aku hirup nafas sedalamnya dan cuba telan segala musibah dengan tabah, aku teruskan penulisan buku, malah beri ruang untuk diri sendiri agar aura positif tetap dalam diri . Aku cuba hilangkan aura dan pergantunganku pada dia... Biarpun SAKIT tetap diteruskan. Benarlah, semua ini amat besar hikmahnya.
Aku percaya, masa dan waktu akan membantu meleraikan satu persatu mimpi-minpi yang pernah terbina. Doa aku agar kami dalam redo Ilahi dan kebahagiaan dia adalah bahgiaku jua.

Episod 4

Tidak disangka, bicara mulut dan hati tidak selari...sekali lagi untaian yang tererai kembali bersambung. Mustahil untuk memutuskan ikatan hati yang telah sebati kecuali dengan izinNya. Mendung bagai berlalu dan pelangi kembali mewarnai perjalanan hidup kami... Saat bahagia sekali lagi terbina dalam rakanam sejarah asmara luka..Sesingkat hadirnya pelangi....

Episod 5

Langit tidak selalu cerah, malah hujan di tengah hari sering kembali lagi,,, Berula semula episod monolog hati.... situasi dalam episod 1 berulang kembali.....

No comments:

Post a Comment